RVVH wint eerste slag van Ridderkerk.

Rijsoord-keeper Henk Schouten maakt zwevend een pegel van RVVH-er Peet Brouwer onschadelijk. Piet van Kooten (midden) en Henk Hartsema (rechts) zijn de andere Rijsoordspelers.

Het is zaterdagmiddag 14 september 1968.

Hulde aan de competitieleider die het gepromoveerde Rijsoord én RVVH bij elkaar in dezelfde competitie heeft ingedeeld. De penningmeesters van beide rivalen weten dat dit ‘muntjes tellen’ gaat worden. De foto ’s spreken boekdelen. Het is mudje vol langs de lijn bij de eerste confrontatie tussen beide kemphanen in Ridderkerk. Er zijn dik 3500 toeschouwers. RVVH speelt tijdens deze gelegenheid in het witte tenue waar Rijsoord gewoon in hun vaste, eigen shirts opdraven. Overigens begon Rijsoord aan deze derby met reeds vier behaalde punten uit twee wedstrijden. De volle buit dus. RVVH peurde uit twee wedstrijden slechts één puntje. Een eventuele nederlaag tegen Rijsoord zou meteen een groot gat slaan tussen beide gemeentegenoten. De ‘kraaien’ ogen met name in de eerste helft bloednerveus. Hercules speelt trouwens ook zeker niet groots maar komt via een bekeken schuiver van Han van Loon wel op voorsprong. RVVH-er Jan Schouten verschalkte vervolgens nog voor de pauze zijn naamgenoot, Rijsoord-doelman Henk Schouten met de 2-0 en met die tegenslag op zak moeten de Rijsoordspelers een bakkie thee gaan drinken.

Doelman Henk Schouten heeft een drukke middag. Hier is Henk de baas over de bal juist voor zijn instormende naamgenoot Jan Schouten van RVVH. Piet van Kooten (rechts) ziet dat zijn Rijsoord weer aan een nieuwe aanval kan gaan denken.

Gerrit.

Na rust blijft RVVH een tijd lang de baas over deze tweekamp totdat de bezoekers ineens de aansluiter weten te fabriceren. Gerrit Bestebreurtje geselt uit een directe vrije trap de paal en neef Henk Bestebreurtje promoveert de verkregen rebound alert reagerend tot 2-1.
En dan weet je wel bij dit spelletje! Dan kan een partijtje plotseling zomaar omslaan. RVVH krijgt nu ineens de bibberaties en bij Rijsoord roken ze iets: de gelijkmaker! Het bleef echter bij ruiken. RVVH trok de 2-1 over de streep en hervindt de aansluiting met de buurtjes. De sportieve wedstrijd kreeg nog een lange nasleep in de kantine van RVVH. De penningmeester van RVVH moest zijn zaterdagavondvisite afzeggen in verband met de noodzakelijke overuren bij het tellen van de guldens en het poetsen van de knaken.

Terugblik is een rubriek van Henk Sterkenburg.

De geïnteresseerde lezer èn voetballiefhebber heeft de afgelopen periode de rubriek “Terugblik” in de Combinatie natuurlijk gemist. Getuige de reacties van trouwe lezers, die hun teleurstelling uitspraken, dat de wekelijkse column van Henk Sterkenburg, waar reikhalzend naar werd uitgekeken, niet meer te vinden was in het bij ons zo populaire ‘huis aan huis blad’. De treurnis hierover is voorbij, want vanaf  1 augustus 2022 is Henk met zijn verhalen èn foto’s terug in een compleet nieuwe omgeving voor hem.

In deze rubriek zullen vanaf 1 augustus 2022 die mensen weer terecht kunnen, die hun hart ophaalden aan tijden van weleer. Alle Ridderkerkse voetbalverenigingen zullen de revue gaan passeren. Op maandag heeft men een foto van vv. Bolnes met daarbij een pakkend onderschrift. Op dinsdag gaat de aandacht uit naar het roemrijke verleden van vv. Rijsoord. De woensdag evenzeer van vv. Slikkerveer en donderdag staat vv. RVVH in het zonnetje. Terwijl elke vrijdag een uitgebreider artikel uit de Combinatie van vroeger tijden met originele krantenfoto zal verschijnen. Na het weekeinde zijn dan weer nieuwe zaken te zien.

Wilt u eerdere stukjes nog eens terugkijken dan kan dat natuurlijk ook, als u rechtsboven op de tab 'Terugblik' klikt vouwt deze open en kunt u per jaar selecteren:

Complete kantoorautomatisering voor het MKB.