Dammes en Henk: twee loopwonders.

Het duel van twee klasbakken.

Beste voetballiefhebbers en alle lezers van deze rubriek: TERUGBLIK.

Vandaag kunt u gratis genieten van alweer het 450e item van deze veel bekeken en gelezen terugblik van het voetbalverleden uit onze gemeente Ridderkerk. Dankzij veel vrijwilligers van Stichting Oud Ridderkerk kunnen wij u dit nostalgische podium aanbieden. Een vraag van mijn kant is de volgende: Een donateurschap voor één jaar kost u als lezer slechts  €  13,50. Het zou een geweldige geste naar de Stichting zijn. Het is uiteraard een geheel vrijblijvende aanbeveling aan u. Voor de aanmelding als donateur kunt u HIER klikken.

Nogmaals van harte aanbevolen.

Henk Sterkenburg.

Opperste concentratie bij dit energieke duel tussen twee amateurvoetballers die hun sporen hebben verdiend bij hun clubs. Links lijkt kilometervreter Dammes Dorsman van Rijsoord wat voorsprong te boeken op de altijd lopende vleugelspits Henk van der Meulen van ASWH. De naam van de vereniging van Henk hoef ik eigenlijk niet te noemen. De vier zwarte ‘kapitalen’ op de borst van het witte shirt verklappen reeds zijn clubnaam. Beide klasbakken hebben één ding gemeen: ze speelden honderden wedstrijden voor één en dezelfde voetbalclub. Zoiets gold overigens in de sixties en seventies in het amateurvoetbal als een redelijk vanzelfsprekende issue. De zwar(t)e betalingen zouden pas later terrein winnen waardoor echte clubliefde nog nauwelijks door aanlokkelijke pegels onder druk werd gezet.

Speedy Conzales.

Maar laten we rap terugblikken op dit fraaie tweegevecht. ‘Speedy Gonzales’ Van der Meulen demonstreert ons waarin hij ook echt goed was: sprinten! Hier lijkt het erop dat hij achter zijn eigen bal aansjeest die hij weldra bij gaat halen om ongetwijfeld daarna met één van zijn fijn aangesneden voorzetten een inkomende spits te bedienen. Henk was een nuttige voetballer en herbergde veel dreiging in zijn acties meestal over de rechterflank. Dammes Dorsman laat zich echter niet zomaar foppen. Hier loopt wel een winnaar! Ondanks het feit dat er exact 10 jaar leeftijdsverschil tussen het aanstormend ASWH-talent zit wil routinier Dorsman dit duel niet verliezen. De klasse van Dorsman bestond in zijn beste jaren vooral in zijn vaak verrassend opduiken voor het vijandelijke doel. Met die unieke gave leverde Dammes aan zijn Rijsoord ook scorend een rendabele bijdrage. Vooral in een gouden periode, die de club eind jaren zestig naar het hoogste niveau tilde.

Lockdown.

Henk‘s meest memorabele doelpunt produceerde hij in de legendarische beslissingswedstrijd om promotie/degradatie tegen Meppel. Zijn winnende 4-3 na nota bene een 1-3 achterstand staat voor altijd opgetekend in de ASWH-analen. Het lijkt verdorie wel of deze derby-foto tijdens een lockdown is geschoten. De stille getuige is enkel zo’n wit, slank betonnen, vierkant paaltje waarheen zich zo’n staaldraadje voor de afzetting doorheen worstelt. Neemt u maar gerust aan dat dit gewoon een druk bevolkt potje geweest is. Het streekduel ASWH-Rijsoord was in deze jaren altijd goed voor minstens duizend toeschouwers.

Terugblik is een rubriek van Henk Sterkenburg.

De geïnteresseerde lezer èn voetballiefhebber heeft de afgelopen periode de rubriek “Terugblik” in de Combinatie natuurlijk gemist. Getuige de reacties van trouwe lezers, die hun teleurstelling uitspraken, dat de wekelijkse column van Henk Sterkenburg, waar reikhalzend naar werd uitgekeken, niet meer te vinden was in het bij ons zo populaire ‘huis aan huis blad’. De treurnis hierover is voorbij, want vanaf  1 augustus 2022 is Henk met zijn verhalen èn foto’s terug in een compleet nieuwe omgeving voor hem.

In deze rubriek zullen vanaf 1 augustus 2022 die mensen weer terecht kunnen, die hun hart ophaalden aan tijden van weleer. Alle Ridderkerkse voetbalverenigingen zullen de revue gaan passeren. Op maandag heeft men een foto van vv. Bolnes met daarbij een pakkend onderschrift. Op dinsdag gaat de aandacht uit naar het roemrijke verleden van vv. Rijsoord. De woensdag evenzeer van vv. Slikkerveer en donderdag staat vv. RVVH in het zonnetje. Terwijl elke vrijdag een uitgebreider artikel uit de Combinatie van vroeger tijden met originele krantenfoto zal verschijnen. Na het weekeinde zijn dan weer nieuwe zaken te zien.

Wilt u eerdere stukjes nog eens terugkijken dan kan dat natuurlijk ook, als u rechtsboven op de tab 'Terugblik' klikt vouwt deze open en kunt u per jaar selecteren:

Complete kantoorautomatisering voor het MKB.