De Havanabuurt met op de achtergrond de voetbalvelden van RVVH.

Interview opgenomen door Radio Ridderkerk met Melis Verhoef, oud-buschauffeur, op 6 september 1987.

Ik ben geboren boven de stallen van Bakker, op 28 mei 1901 en nu dus 86 jaar oud. Mijn vader kwam uit Rhoon en mijn moeder uit Groote Lindt. Mijn vader ging werken bij boer Maaskant naast het kerkhof aan de Lagendijk en later bij Bakker. De Combinatie, zoals ze zeiden, de broers Bakker. Rond 1919 zijn ze uit elkaar gegaan in een harde (staalgieterij en machinefabriek) en een zachte (rubberfabriek) Bakker.
Wij waren met zes broers en zussen thuis en tot 1918 hebben wij boven de stallen van Bakker gewoond, die lagen aan de Kerkweg ter hoogte van het woonhuis dat er nu nog ligt naast de ingang van Bakker Rubber. Daarna zijn we verhuisd naar de Havanabuurt aan de Molendijk waar we naast de familie Brouwer gingen wonen. Dat was precies op de plek waar nu die woonwagens staan. De Havanabuurt is na de Watersnood van ’53 afgebroken.
Ik zat op school bij mijnheer Emmink van de Openbare Singelschool (het pand waar nu de Oudheidkamer gevestigd is). Meester Emmink was erg streng dus kattenkwaad werd er niet veel uitgehaald. Wij liepen op klompen zoals alle kinderen. Voor elke woning aan de Kerksingel was een afstapje waar de vrouwen de kleren uitspoelden. We hadden ook nog een mijnheer van der Vlugt, een mijnheer Brinkman  en ook nog een die we ‘dikke Jan’ noemden en twee onderwijzeressen Mevr. van Beek en Mevr. van Nes. Mijnheer van der Vlugt was getrouwd met een dochter van de directeur van de lierenfabriek Lodder en hij is later naar H.I. Ambacht gegaan waar hij hoofd van een school werd.
In 1912 ben ik van school gekomen en heb toen in het land gewerkt bij tuinder Van Gelder in de Molendijk. Hij woonde in het huis voor Madjoe, wat er nog staat. De tuinderij is er ook nog steeds. In de herfst ben ik weer naar school gegaan, het zevende leerjaar, tot april van het volgende jaar1913.
Doorleren was er niet bij dus na dat zevende leerjaar ben ik weer naar van Gelder gegaan om op het land te werken. Daar ben ik tot mijn achttiende gebleven. In het begin brachten we de oogst van het land naar het Noordplein in Rotterdam om te verkopen aan de groenteboeren. De groenten werden met paard en wagen weggebracht, om vier uur ’s morgens weg dan was je om zes uur in Rotterdam. We reden dan de Lagendijk uit en de Dordtsestraatweg de Maashaven over en de Binnenhaven dan de Botersloot uit en zo naar het Noordplein, maar in het laatste oorlogsjaar 1914-1918 begon de veiling Barendrecht. Wij teelden veel aardbeien die bij het treinstation in een weeglokaal gewogen werden. Ik begon om drie uur ’s morgens tot zeven uur ’s avonds, voor tien, elf gulden per week. Nadat de veiling Barendrecht er gekomen was gingen we alleen nog maar naar Rotterdam voor een paar vaste klanten. ‘s Winters was er op het land niks te doen maar dan moest ik de varkens bijhouden en als het vroor gingen we te voet naar de Waal om te schaatsen. Er oefenden in die tijd hier in de omgeving veel soldaten en bij Electro waren een paar huizen waar de Belgische geïnterneerden zaten.
Er waren niet alleen in Rijsoord maar ook in Ridderkerk veel vlasboeren; b.v. in de Molendijk Arie de Heer en bij Obadje in de Kerksteeg zat van ’t Zelfde en waar nu de HEMA zit was Plaizier recht voor het oude gemeentehuis.
In het pand waar nu de ING bank zit was vroeger een smederij van Verstegen die wagens had voor vreugde en verdriet, dus voor trouwpartijen en begrafenissen. Het gebouw aan de Kerkweg naast de school was vroeger de Boerenleenbank en het huis waar nu de Malle Molen is was een klein cafeetje van juffrouw Leenheer Tegenover het gemeentehuis was weer een cafeetje van Molendijk wat later Heijman geworden is. Heijman was getrouwd met een dochter van Molendijk, vandaar.
Wij woonden in een huis van de firma Bakker en ik ben gaan werken bij de zachte Bakker op aanraden van mijn moeder die bang was dat ze anders uit het huis gezet zou worden. Daar waren ze vroeger niet zo moeilijk in.

Teun Rijsdijk.

Vervolg Praten met Melis Verhoef deel 2.