Colijnsplein.

In dit artikel probeer ik de geschiedenis vast te leggen van de bedrijven die aan de Dr. Colijnstraat waren (zijn) gevestigd. In de volksmond waren deze aanwezig rond het “Colijnsplein “.
Het idee tot dit artikel kwam voort uit een gesprek dat ik mocht hebben met een oud-bewoner van de Dr.Colijnstraat, n.l. Henk de Jong. Hij verzorgde een overzichtslijst van alle bedrijven die daar ooit zijn gestart. Mijn belangstelling gaat echter verder dan alleen de namen van deze bedrijven. Om de geschiedenis nog beter vast te leggen verzoek ik de lezers om reacties over de personen die in deze winkels hebben gewoond of gewerkt.
Vragen die mij interesseren zijn o.a.:
Hoe lang zijn zij gebleven ?
Welke opvolgers hebben zij gehad ?
Zijn zij verhuisd, gestopt met hun bedrijf, overleden, of leven zij nog?
Om tot een lopend geheel te komen verzoek ik als U feiten weet contact op te nemen met Leen Plaisier (tel. 0180-412941) of direct met hem in de Oudheidskamer. Dit natuurlijk op de bekende openingstijden (zie onder dit artikel )

Ik begin nu met de “starters” op het Colijnsplein in 1955.
Op nr. 2 was de zaak van fietsenmaker Jan Bakker. Zijn buurman op nr. 8 was Maarten Verveer met zijn groente- en fruithandel. Op nr.10 begon de speelgoedzaak van Ippel. Vervolgens kwam op nr. 16 het zuivelhuis van Bas Krouwel met zijn melk, kaas en eieren, zoals dat toen heette. Op nr. 22. begon  W. van der Staay zijn kruidenierswinkel. Radio en Televisie waren te verkrijgen op nr. 28 bij Radio Stolte. Hiernaast was gevestigd de Co-op Supermarkt van Blaak op nr. 34. Tenslotte begon op de hoek (nr.40) Sinon zijn bakkerszaak.

In het volle besef dat dit maar een begin is van de gehele geschiedenis van het “Colijnsplein” hoop ik binnenkort een vervolg te kunnen geven aan dit artikel. Ook de geschiedenis van de “markt” op dit plein hoop ik dan alsnog te brengen. Ook hierop graag reacties van hiermee bekenden.

Leen Plaisier.

Vervolg Het Colijnsplein deel 2.