De heer Stolte demonstreert een radiotoestel  aan een toekomstige koopster.

Kort na de Tweede Wereldoorlog komt Johannes Stolte met zijn zwagers Huib Liefhebber en Jo Eijkenaar op het idee om een partij 'achtergebleven' zendtoestellen van het Amerikaanse leger op te kopen en om te bouwen naar radiotoestellen en deze in Ridderkerk en de wijde omstreken te gaan verkopen.
In de voormalige schoenmakerij van Nieuwstraten aan de Willemstraat 186 in Slikkerveer werden de eerste radio’s in elkaar gezet. De verkoop gebeurde in die tijd nog bij de klant 'aan huis', waarbij gebruik gemaakt werd van een oude Amerikaanse Ford V8 en een Opel Olympia van schoonvader Frans van der Pol met reclameborden op dak.

In de voormalige schoenmakerij van Nieuwstraten aan de Willemstraat 186 in Slikkerveer werden de eerste radio’s in elkaar gezet. De verkoop gebeurde in die nog bij de klant ‘aan huis’, waarbij gebruik gemaakt werd van een oude Amerikaanse Ford V8 en een Opel Olympia van schoonvader Frans van der Pol met reclameborden op dak

Begin jaren '50 doet de Televisie zijn intrede. In die tijd nog echt een “wonder der techniek”, iets wat nog lang niet iedereen zich kon veroorloven. Radio Stolte kreeg het erkend dealerschap voor de verkoop en service van Philips Radio- en Televisie toestellen (en later ook alle mogelijke huishoudelijke apparaten). Er werden in die tijd regelmatig "kijkavonden" georganiseerd want heel veel mensen hadden nog nooit televisie gezien! En er was toen nog maar één Tv-zender.

In januari 1955 werd de werkplaats in de Wïllemstraat door brand verwoest. Kort daarna zal de eerste echte winkel met werkplaats en kantoor worden geopend aan de Dr. Colijnstraat 28 in Ridderkerk (bij elke oud-Ridderkerker bekend als het 'marktplein'). Radio en Televisie wordt in die tijd voor steeds meer mensen bereikbaar en veel Ridderkerkers kopen dan ook hun eerste radio of televisie bij Radio Stolte. Verkoop op afbetaling (“op de pof” in de volksmond) deed zijn intrede en ook de eerste gebruikte toestellen kwamen beschikbaar. Radio Stolte voorzag ook in een snel tempo de Ridderkerkse daken van radio en televisie antennes voor de ontvangst want Centrale Antenne bestond in die jaren nog niet.

Radio Stolte groeit snel en in 1965 wordt een nieuw groter pand in het centrum van Ridderkerk betrokken aan de Lagendijk naast het voormalige Gemeentehuis. In 1971 wordt de zaak overgenomen door Radio Modern met de heer Stolte als filiaalhouder.
In 1977 start Stolte opnieuw als zelfstandige ondernemer met een nieuwe winkel: Stolte Electro Shop op een bekend adres aan de Dr. Colijnstraat.
Johannes Stolte is overleden op 3 september 1998.