In 1821 werd ook de Rijsoordse brug, waarvan de oprit nog net op de foto zichtbaar is, in de huidige vorm gebouwd.

 

De lezer zal gemakkelijk inzien dat het corrector zou zijn geweest de woorden Nederlandse Hervormde Kerk op de linkerhelft van de kaart te plaatsen in plaats van onder de paardenstal van de herberg. We zitten hier in het hart van het eigenlijke Rijsoord, dat zich niet verder uitstrekt dan langs Waalweg en Schalksedijk (plus De Nes), maar dat kerkelijk reeds lang ver buiten zijn grenzen was gegroeid. De kerk waarvan U de oostelijke zijgevel ziet is in 1832 gebouwd en werd gefundeerd op 50 heipalen. Hij behoort tot het Waterstaatstype, zo genoemd omdat na de franse tijd tot ca 1855 de architectuur van de nieuwe dorpskerken werd verzorgd door het Departement van Waterstaat. De weg rechts van de iepen werd in 1821 nieuw aangelegd als onderdeel van de Koninklijke Straatweg no. 7 naar Malmédy. Tegenover de bomen het begin van de Schalksedijk, die tevoren de hoofdverkeersweg vormde en waarlangs de postwagens reden van Dordt op Rotterdam v.v. In hetzelfde jaar 1821 werd ook de Rijsoordse brug, waarvan de oprit nog net op de foto rechts zichtbaar is, in de huidige stand gebouwd. Het doorgaande verkeer kon daarna ook geen gebruik meer maken van de aloude Veerweg ( =Rijsoordse straat) die sinds 1332 een onmisbare schakel was geweest.

 

Deze bijdrage over de geschiedenis van Ridderkerk is van de bekende amateur-historicus Jan van de Es (1910-1993). Hij schreef dit verhaal in 1981.