In 1965 werd de HEMA in Ridderkerk geopend.

Het allereerste warenhuis in Ridderkerk, de HEMA, wordt op het Raadhuisplein geopend door burgemeester C J. v.d. Hoeven en tot 15 december zijn er nog gratis artikelen te verkrijgen op volle Persilkaarten. Persil was een merk waspoeder. De Combinatie staat vol met advertenties van bedrijven die personeel zoeken, bij scheepswerf Boele is het tekort zelfs 'alarmerend', en slager Bakker op de Ringdijk adverteert half januari: 'Woensdag gehaktdag. Bij aankoop van 750 gram gekruid gehakt half/om voor f. 2,78, EEN VARKEN GEHEEL GRATIS.' Waarschijnlijk van marsepein en nog over van Sinterklaas. Om eventuele toenaderingspogingen voor te zijn deze advertentie: 'Een gehuwde dame zoekt een kantoorbaan voor halve dagen' en bij modehuis Rijsdijk zijn de corsetten sterk afgeprijsd. Mooi meegenomen in deze dure tijd.
Zou nu niet meer mogen: Snoei aan de Lagendijk verkoopt asbest golfplaten en voor gehuwde dames wordt avond werk aangeboden. Bij de jaarwisseling komen nergens ergerlijke vormen van baldadigheid voor, in november zwemmen er nog jonge eendjes in een sloot en judoreus Anton Geesink opent met een osoto gari in Ridderkerk de Spar supermarkt aan de Irisstraat. Dit omdat de eigenaar van de winkel, A. de Haan, ook aan judo doet en zelfs in het bezit van de zwarte band is. Ridderkerk-Oost wordt bouwrijp gemaakt waarna aan de bouw van Dura Coignet woningen wordt begonnen.
Natuurlijk wordt in mei ook de bevrijding, 20 jaar eerder, groots gevierd: In Rijsoord is een kinderoptocht waar de groep die de hongerwinter uitbeeldt, de 1ste prijs wint. Waar die prijs uit bestond wordt niet vermeld maar hopelijk bestond die uit iets eetbaars. De tweede prijs is voor de fietsende Canadezen terwijl de groep verpleegsters de derde prijs in de wacht sleept, 's Avonds is er een gondel vaart op de Waal waar de gebrs. van Nes de pech-prijs winnen omdat hun boot omslaat. Gelukkig weten zij zwemmend de kant te bereiken. Maar niet getreurd, er is ook nog een grote allegorische optocht waarin een aftandse auto meerijdt met de Beverley Hillbillies (t.v. serie) en 's avonds is op het terrein bij de Savornin Lohmanstraat een bescheiden vuurwerk. Op zondag 9 mei is het moederdag en Modehuis Put adviseert de lezers moeder een leuk cocktailschortje cadeau te geven. Voor de prijs hoefje het niet te laten want voor f. 2,50 kun je niet zonder lopen. Een gewoon schort kan ook natuurlijk maar daar moet je wel f. 3,75 voor neertellen. De firma Jan Verschoor vind een Holland Electro stofzuiger een beter cadeau idee. Hoezo rolbe vestigend? Voor Sinterklaas adviseert Dierenspeciaalzaak Henk van Os een leuke papagaai te geven in een prachtige kooi. Hij heeft duizend van die vogels op voorraad. Als je geen zin hebt in de herrie dan verkoopt hij je ook graag een opgezet exemplaar en voor het heerlijk avondje beveelt levensmiddelbedrijf A & O twee rollen Hooimeijer beschuit aan voor de prijs van 59 cent. Er wordt een oppas gevraagd voor speeltuinvereniging Kindervreugd aan de Kerkweg en sigarenmagazijn v.d. Berg in Bolnes biedt voor negentig cent per stuk glazen aan met de beeltenis van Prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven. Haast u, haast u !! Nou, u begrijpt het, het jaar 1965 is Ridderkerk niet onopgemerkt voorbijgegaan. De Stichting Oud Ridderkerk bestaat inmiddels 50 jaar. Hopelijk zullen er altijd mensen zijn die zich, als sponsor, vrijwilliger of donateur in willen zetten voor de Oudheidkamer en daarmee voor de geschiedenis van ons mooie 'durp'. Want het is de moeite beslist waard.

Teun Rijsdijk.