In september 1920 maakten Janus Sparreboom en Dirk de Koning, plannen voor het oprichten van een voetbalvereniging. Zij deden een beroep op Gijs Bouthoorn van wie ze wisten dat hij, voor hij naar onze gemeente kwam, veel aan voetbal had gedaan. Dit beroep was niet tevergeefs. En op 7 okt. 1920, werd in het schaftlokaal van Boele en Pot geboren de Bolnessche Voetbalvereniging: O.L.I.V.I.O. ofwel, “Onze Leuze Is Voorwaarts In Overwinning”. Bouthoorn wist ook nog een veld te huren aan de Boezemkade voor f 100,- per jaar. Het was een weiland met drie greppels van Krijn Pas. De eerste wedstrijd van Olivio was tegen Hercules 2 (nu RVVH) en werd gewonnen met 2-3. Aanvankelijk werd er op zondag niet gevoetbald, maar in het seizoen 1922-1923 kwam men daarop terug, wat de nodige keren een proces-verbaal opbracht.
Het gevolg was dat Olivio op zondag alleen voor donateurs speelde.
Op elk toegangsbewijs werd gedrukt "Bewijs van Donateur". Daarna was het met verbaliseren afgelopen. Bovenstaande foto dateert uit 1922 en voor zover bekend, wil ik u graag de namen noemen, staande: D. v.d. Ben - de scheidsrechter; A. den Besten - J. Schalk - 2 onbekende personen -M. Bode - en nog een onbekende - zittend: P.C. van Beek - T. Winkelhof - K. den Besten -C. v. d. Berg - en P. Hollemans.
Na verloop van tijd, moest men gaan uitkijken naar een ander veld, dat werd gevonden aan de Donckselaan. Door woningbouw, moest weer worden verhuisd en wel naar de Kievitsweg, naar een weilandterrein van G. Groenenboom. Veeleisend was men in die tijd niet en buiten de wedstrijden werd de "wai" gebruikt door paarden, schapen en koeien. U begrijpt, er werd wel eens uitgegleden en geuren van een bepaald aroma waren ook niet vreemd. Maar op 9 mei 1925 werd het terrein bij de watertoren in Slikkerveer geopend, met de wedstrijd Olivio 1 - Hercules 1, uitslag 3-1.
De eerste internationale wedstrijd werd tegen een combinatie van Antwerpen gespeeld in het stadion van Deurne. Dankzij de aanvallende spil, Jan Lodder Dzn, die 9 doelpunten voor zijn rekening nam, werd gewonnen met.... 5-13!!
In 1937 werd zelfs een trainer aangetrokken, die werd betaald, per avond f 7,50. Maar daarvoor kwam dan ook Bas Paauwe van Feijenoord. De Slikkerveersche Voetbal Vereeniging, kortweg "S.V.V." werd 7 aug. 1926 opgericht in de bovenzaal van Dirk Lodder in Slikkerveer. In 1928 trad men toe tot de Rotterdamsche Voetbal Bond. Alleen de naam "S.V.V." kon niet worden gehandhaafd en men koos voor de naam "Slikkerveer" en al in 1931 kon het kampioenschap worden gevierd. Tussen de velden van "Olivio" en "Slikkerveer" lag een greppel en om maar meteen alles te effenen werd in aug. 1941 mede door de onderlinge vriendschap en niet minder door de bemoeienissen van dhr. Ir. W. G. Diepeveen, besloten een fusie aan te gaan. De naam werd overgenomen van "Slikkerveer" en de clubkleuren van "Olivio". In 1943 werd het 1e elftal weer kampioen.
Een sprong vooruit was het ingebruiknemen van twee terreinen bij de watertoren op 17 aug. 1946, die in 1953 overspoeld werden tengevolge van de watersnood. 6 juli 1958 promotie naar de 2e klasse K.N. V.B.
1960 voor de 1e maal degradatie naar de 3e klasse.
1961 promotie naar de 2e klasse. 1962 gem. sportpark aan de Kastanjelaan geopend door de Burgemeester van der Hoeven en in dat zelfde jaar promotie naar de hoogste amateurklasse. Daarna werd het steeds minder en in de jaren '70 kende "Slikkerveer" diverse dieptepunten o.a. degradatie naar de 4e klasse en het betaalde voetbal ging ook een woordje meespreken. Maar, echte clubliefde laat zich niet verdringen, en in diezelfde tijd begon men aan een bouwteam en een bouwfonds, wat resulteerde in een fantastische accommodatie, die op 3 nov. 1978 officieel door oud voorzitter Arie de Bruin werd geopend. "O.L.I.V.I.O." "Onze Leuze Is Voorwaarts In Overwinning". Hoe waar is een woord!

Dit artikel uit het archief van de Stichting Oud Ridderkerk werd geschreven in 1982.