Een bijzonder verschijning was vrouw van de Berg, die haar kruideniers winkeltje had bij de Stenen Paal. Zij was altijd gekleed in klederdracht met krullen-muts.
In de genoemde jaren warende meeste woningen nog niet voorzien van centrale verwarming en werd het huis veelal alleen in de huiskamer met een kachel verwarmd.Die werd dan gestookt met antraciet, een kleine steenkoolsoort die lekker lang bleef branden. In de keukens vaak een potkacheltje dat gestookt werd met hout of eierkolen. De kolenboer met zwart gezicht van alle kolenstof moest dan, als je op een etage woonde, met de zakkenkolen op de rug naar bovenklauteren en stortte dan de kolen in een kolenhok op het balkon. Na inwerkingstelling
van de AOW, verdwenen geleidelijk de weduwen winkeltjes. Pas in het laatste kwart van de vorige eeuw vond een grote verandering plaats doorde opkomst van de supermarkten en de winkelcentra en verdwenen ook de z.g.buurtsupers. Hieronder volgt een opsomming van de vele winkeltjes die er na de Tweede Wereldoorlog in Bolnes waren. Opmerkelijk zijn de vele bakkers, kruideniers en snoepwinkeltjes. We beginnen bij het Dijkje en benoemen successievelijk alle winkeltjes op de verschillende locaties. We vinden dan de volgende winkeltjes:
Locatie Dijkje vanaf deRingdijk:
C. Kranendonk,meubels, stoffering, textiel. Bogaart, schoenmakerij. Koppenol, kruideniersartikelen en klompen. Bodegem, timmerbedrijf (doodkisten).Hagoort , kruidenier. Klootwijk, rijwielhandel. Hagendijk , kruidenier en melkboer, De Kreek,groentehandel en Hol, schoenmaker.
Locatie Boezemkade: Aan de Wiel, melkhandel, Flach, kruidenier. Meijer, kapper. Den Breejen, melkhandel. Van Dijk, fotograaf. Van de Berg, tabaksartikelen. Van Bemmel, boekhandel, kantoorartikelen. P. Versluis, oliehandel. Gielen, groentehandel, (van de Berg werkte bij Boele Bolnes en verkocht ook daar zijn tabaksartikelen).
Locatie Paul Krugerstraat: Heijkoop, bakker. Van der Wilt, rijwielen, sport- en  huishoudelijke artikelen. Louter, groenten en fruit. Van Rietschoten, sigarenwinkel. C. den Breejen, kruidenierswaren.
Locatie Julianastraat: Bakker, handwerk. Weduwe van der Wilt, kruidenier. Huizer, kruidenier.
Locatie Wilhelminastraat: Weduwe Mastenbroek, kruidenier-snoepwinkel en Vos, bakker.
Locatie de Wetstraat: Verkaik, elektrische artikelen.
Locatie Bovenringdijk: vanaf de grens met IJsselmonde bij de Stenen Paal, aan de rivierzijde: Van Dam, slagerij . Vrouw van de Berg, kruidenierswaren. Van der Wal, snoepwinkel. Sparreboom, groente. Sjaantje Bams, kruideniers en schippers waren. G. den Breejen, melkhandel (benedendijks). Rietveld, bakker. Van Dam, slagerij. Van de Oever, slager. Tieleman, textiel en garen. Lichaam, kapper. Van Dongen, schoenenwinkel. Van Reij, bakker. De Hartog, café. Van Rietschoten, kruidenier. Van Stenis, schilder. Roos, lampenwinkel. Burger, kapper. Molendijk, kruidenier. Andeweg, groentehandel en Schippers, timmerbedrijf
Locatie aan landzijde van de Bovenringdijk: Dames Bode, drankhandel. Westbroek, café. Drinkwaard, kruidenier. Legerstee, horlogewinkel. Woerkom, bakkerij. Verweel, speelgoedwinkel . Weduwe van der Stelt, oliehandel. Heij, manufacturen. Van Wingerden, kruidenier en snoepwinkel. Combee, tabaks waren. De Gelder, zetwinkel van Jamin. 's Gravenzande, fietshandel en Jonker, groentehandel.
Locatie Benedenringdijk t.h.v. de Openbare Lagere School: Toom, bakker.
Locatie in en bij de "Gri¬bus" (zo werd een straat genoemd loodrecht lopend op de Bovenringdijk t.h.v Scheepswerf Gebr. Pot.): Van Gemerden, snoepwinkel. Jannigje Snoek, snoepwinkel en Pleun Huizer, kruidenier.
Locatie Donckselaan: Zoeteman, groentehandel en kruidenier.
Van de bovengenoemde winkels zijn er anno 2017 alleen nog Klootwijk Tweewielers B.V., Brood- en banketbakker Vos en kapper Meijer over.

Ger de Jong.

09-03-2017.