Op 10 oktober 2015 werden verhalen bij oude plaatjes verteld.

De Stichting Oud Ridderkerk bestaat 50 jaar. Daarom worden er van eind september tot eind oktober allerlei festiviteiten georganiseerd, waarbij iedereen uit Ridderkerk wordt betrokken, van jong tot oud. Zo gaan we op zaterdagavond 10 oktober in de Oudheidkamer terug in de tijd, terug naar de jaren zestig.
Met een bonte mengeling van muziek, woord en beeld roept Cock Raaijmakers met zijn vertellers en huisband ervaringen van die jaren op. De vertellers nemen u met hun persoonlijke verhaal mee naar die boeiende periode, waarbij hun persoonlijke betrokkenheid gekoppeld wordt aan hun muzikale emotie. Die kan teruggaan naar The Beatles, The Rolling Stones, Roy Orbison of Elvis Presley, maar ook naar Corrie Brokken, Jacques Brel of Stevie Wonder. De vertelling kan grappig, nostalgisch, ontroerend of historisch zijn. In elk geval authentiek, puur. De huisband geeft vorm en uiting aan die muzikale gevoelens. Filmbeelden en foto's omlijsten de vertelling zodat een totaalervaring ontstaat die zich, zo hopen wij, onuitwisbaar in het geheugen grift.

Ridderkerker Cock Raaijmakers onganiseert dit evenement nu voor het vijfde achtereenvolgende jaar in de Oudheidkamer. Steeds met veel succes en in een uitverkocht huis. Omdat de Stichting  Oud  Ridderkerk een halve eeuw bestaat wordt deze keer speciaal aandacht geschonken aan de zestiger jaren, het decennium waarin de stichting is opgericht. De vertellers zijn geselecteerd en de band oefent de gekozen muziek. Het belooft weer een prachtige avond te worden! Om deel te kunnen nemen aan deze mooie avond is inschrijven noodzakelijk, want het aantal plaatsen is beperkt. Uitnodigingen worden verstrekt op volgorde van datum inschrijving, dus  wie  het eerst komt, het eerst ........
Meldt u daarom snel aan!
Aanmelden is mogelijk tot 1oktober via: info@oudridderkerk.nl of aan de balie van de Oudheidkamer. Na 1 oktober ontvangt u bericht of u kunt deelnemen aan deze avond. De toegang is gratis.

Tentoonstelling.

In de Oudheidkamer is van 23 september t/m 14 oktober de tentoonstelling "Terug naar de jaren 60"
Wat gebeurt er zoal in de jaren zestig? Het aantal inwoners groeit. Ridderkerk breidt uit, maar de woningnood blijft bestaan. De vrije zaterdag wordt ingevoerd. Koelkast, wasmachine, telefoon en tape recorder doen hun intrede. Op straat rijden steeds meer auto's, scooters, motoren en brommers. De introductie van de televisie veroorzaakt een complete verandering in het interieur. De eettafel met de lamp erboven verdwijnt als centraal punt in de huiskamer. Het bankstel doet zijn intrede. Vandaaruit kan het gezin naar de nu laag geplaatste televisie kijken. Aan het eind van de jaren zestig durft men bij het ontwerpen van gordijnen, meubelstoffen en kleding gewaagdere kleurcombinaties en patronen te verwerken.
Op de tentoonstelling wordt met foto's, films en voorwerpen een beeld van die tijd geschetst. Er is enorm veel tijd gestopt in het zoeken naar authentieke spulletjes uit de jaren zestig. Voor velen zal het een feest van herkenning zijn. De expositie zal op 26 september geopend worden door de burgemeester van Ridderkerk, mevrouw Anny Attema.