Deze foto uit omstreeks 1920 werd gemaakt door de uit die tijd bekende Slikkerveerse fotograaf Van Rietschoten.

Op 1 april 1907 startte de heer J. Pool zijn koper- en metaalgieterij in de Sophiastraat, met als achterbuurman Dubbelman, modelmakerij. Na aanvankelijk te Bolnes met de heer Overweel een firma te hebben gevormd, die echter om persoonlijke redenen moest worden ontbonden, vertrok Pool naar Slikkerveer. Zijn bedrijf leverde koperen, bronzen en lichtmetalen lagers en -stoelen plus divers giet-werk aan scheepswerven als Piet Smit, Fijenoord, R.D.M. enz.

Wat wij ons nog van dit bedrijf herinneren van omstreeks 1920 is een functionaris die met een zeepkistje op wielen en een klein schepje ..... paardevijgen verzamelde op straat. Die werden door de vormers door het leemzand gekneed om, naar het schijnt, een vlottere ontgassing te verkrijgen. Dat was speciaal van belang bij het gieten van schroefaskokers.

Na de oorlog verdween de familie uit de onderneming en werd de naam gewijzigd in Metaalgieterij Slikkerveer, 'Metagis'. De gieterij was in de jaren tachtig van de vorige eeuw één van de eerste bedrijven dat zich vestigde op het nieuwe industrieterrein  'Donkersloot-Noord'.
In 2003 heeft ‘Metagis’ de krachten gebundeld met het vergelijkbare bedrijf ‘West-Friesland’. Personeel, machines en ervaring zijn geïntegreerd onder één dak “West-Friesland Metagis”. Dat hield in dat het bedrijf in Ridderkerk is ontmanteld en is verhuisd naar Enkhuizen. Zo’n 100 jaar ervaring vertrok uit Ridderkerk!