Engelse veteranen arriveren met hun banieren voor de onthulling van het monument op 21 september 2002.

In de Tweede Wereldoorlog werden, vooral in de jaren 1943, 44 en 45, door de geallieerden bombardemententen uitgevoerd op belangrijke industrieën en steden in Duitsland om de Duitse Weermacht tot overgave te dwingen. Vele vluchten, soms met honderden bommenwerpers, werden uitgevoerd vanuit bases in Engeland. De Duitse  luchtdoelartillerie en de Duitse luchtmacht werd in gezet om de bommenwerpers te onderscheppen en neer te schieten.  Dat gebeurde ook in de nacht van 28 op 29 juni 1943 toen de Lancaster II ED 362 HW- E for Easy met een Engelse en Canadese bemanning terugkeerde van een bombardement op Keulen. Boven Ridderkerk werd de Lancaster door een Duitse nachtjager aangeschoten en stortte neer in de polder Veren Ambacht op een stuk land langs de Rijksstraatweg. Zes van de zeven bemanningsleden kwamen om, één wist per parachute het toestel zwaargewond te verlaten en werd door de Duitse bezetter gevangen genomen en in een   kamp geplaatst. In 2001 verrichtte de Wrakken opruimingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht een onderzoek naar de juiste locatie van het toestel. De gemeente besloot om op deze locatie een monument te plaatsen. In 2001 startte een aantal Ridderkerkers, samen met vertegenwoordigers van VOMI-Zuid-Holland (Vereniging Oud Militairen Indiegangers regio Ridderkerk) een activiteit met als doelstelling het naar Ridderkerk uitnodigen van Engelse veteranen van de Market Garden Veterans Association in het kader van de jaarlijkse herdenking van de Slag om Arnhem in september. De activiteit onder de naam "Remember September" kreeg gehoor bij de gemeente, in het bijzonder bij burgemeester drs. J. B. Waaijer. In de zelfde periode was de gemeente gestart met de realisatie van een monument voor de overleden bemanning van het Lancastertoestel dat op 29 juni 1943 neerstortte aan de Rijksstraatweg te Rijsoord. Een lid van het " Remember September Comité", Ger de Jong, was daarna samen met Jos Wesdijk van de gemeente betrokken bij de voorbereiding en uiteindelijke onthulling van het monument op 21 september 2002. Met de Koninklijke Luchtmacht had het comité de afspraak gemaakt dat een aantal Hercules toestellen, die op de Ginkelse Heide Engelse oud parachutisten en Nederlandse para's hadden gedropt, daarna over een paar locaties in Ridderkerk zouden vliegen als eerbetoon aan de Engelse veteranen. Op de dag van de onthulling kwamen ze dan ook met donderend geweld laag over Ridderkerk vliegen tot verbazing van vele inwoners, die schrokken van het enorme lawaai. De vlucht was in de media niet aangekondigd. De Engelse veteranen arriveerden in de morgen van de 21ste september in vijf bussen bij het gemeentehuis en werden ontvangen met een toespraak door de burgemeester. Het was een bijzondere geanimeerde bijeenkomst waarbij de veteranen bij het vertrek uit het gemeentehuis werden getrakteerd op de bekende Blaukai koek. 's Middags vond de onthulling plaats, waarbij de veteranen aantraden met hun banieren van de diverse Engelse legeronderdelen. Ook waren aanwezig vertegenwoordigers van de Market Garden Veterans Association, de Koninklijke Luchtmacht en de burgemeester van Barendrecht. De onthulling van het Lancastermonument werd verricht door burgemeester drs. J.B. Waaijer en de president of de "Market Garden Veterans Association" en Engels oorlogsveteraan Mr. Charles Reeves. Na de onthulling bezochten de veteranen het capitulatiemuseum en 's avonds werden zij onthaald op een prachtig concert in "De Levensbron". Ger de Jong, oud-lid Comité " Remember September "