Contact gegevens

Kerksingel 26
2981 EH  Ridderkerk

Email algemeen: info@oudridderkerk.nl

Bankrekeningnummers:

NL40RABO0355484838

NL93INGB0004208049

KvK-nummer: 41126694

RSIN: 009623851

 

Openingstijden:

 

Woensdag 13:30 - 16:30 uur
Donderdag 13:30 - 16:30 uur
Vrijdag 13:30 - 16:30 uur
Zaterdag 13:30 - 16:30 uur

 

Toegang is gratis!

Expositie Agenda.


Donateur worden?


Privacy-verklaring


Deze website wordt gebouwd, onderhouden, gehost en gesponsord door:


 

Een foto van de gezonken stoomboot van de “Reederij op de Lek” in het haventje van de toenmalige scheepswerf De Maas bij Slikkerveer.

 

De Fast Ferry BV onderhoudt de veerdienst tussen Dordrecht en Rotterdam met   catamarans,   de snelle veerboot, voor het vervoer van personen en fietsen. Deze boten doen ook de   aanlegplaats de Schans te Slikkerveer aan.
In het verleden werden deze diensten uitgevoerd door diverse ondernemingen zoals de “Reederij op de Lek” verantwoordelijk voor het vervoer van passagiers, goederen en vee  tussen Rotterdam en Schoonhoven en later Culemborg Het waren voor die  tijd moderne schroef- en raderstoomboten met onder meer aanlegplaatsen  in Slikkerveer en Bolnes 

Op  28 augustus 2004 botsten de  “Piet Hein” en  de “Witte de With” van de Fast Ferry B.V op de Nieuwe Maas ter hoogte van de Schans te Slikkerveer op elkaar. De zeventig passagiers en bemanningsleden kwamen met de schrik vrij.
De veerboten liepen  aan stuurboord flinke schade op. Een binnenvaartschip heeft een van de twee weggesleept. Het andere vaartuig nam de passagiers over en kon doorvaren naar  Dordrecht waar de mensen aan wal konden. Dit ongeval ligt  ons nog vers in het geheugen.

Een soortgelijke  botsing vond plaats bij Slikkerveer op  19 februari 1931  om ongeveer half acht ’s morgens. De “Stad Tiel IV”  van rederij  J.A. van der Schuyt  botste tijdens mist  aan bakboordzijde van het voorschip van de “Reederij op de Lek nr. 2”. De Stad Tiel IV sloeg direct hard achteruit, maar bleef in  de ‘2’ vastzitten. Doordat de voorsteven van de Stad Tiel IV het gat in de ‘2’ nog enigszins afsloot, slaagde de boten erin naar het haventje van de voormalige scheepswerf De Maas af te zakken, waar beide schepen zonken. De passagiers konden worden overgenomen door een in de buurt varende vrachtboot Op 27 februari 1931 kon de '2' worden gelicht en werd voor reparatie naar de werf gebracht.
De oudere Inwoners uit onze gemeente herinneren ongetwijfeld dit ongeval.