De "Breezand" gestrand aan Franse kust.

Bij het doorbladeren van oude exemplaren van "Boele Nieuws" kwam ik een artikel tegen over de stranding op 11 februari 1957 van de coaster "Breezand" op de Franse kust vlak bij het stadje Bayonne. Het bijzondere is dat het schip van 1951 tot 1960 eigendom was van Boele's Scheepswerven en Machinefabriek B.V.. De "Breezand" behoorde tot de categorie coasters of kustvaartuigen, die door hun afmetingen kleinere havens kunnen aandoen om te lossen of te laden.
 Het weer was tijdens die vaart voor de Franse kust niet best en kort nadat men om een loods had geseind voer het schip met zijn achterschip over een obstakel dat later een oud wrak bleek te zijn geweest van een Spaans schip dat daar tijdens de Spaanse burgeroorlog in 1938 zijn einde had gevonden. Hierdoor ontstonden er verscheidene gaten in de machinekamer. De machinist kon nog bijtijds de motor afzetten en het zeewater stroomde naar binnen. Hierna werd het schip stuurloos en liet men het anker vallen, maar dat hield niet en "De Breezand" dreef steeds meer af van de kust en werd tenslotte door de hoge branding op de kust geworpen vlak bij de monding van de rivier L' Adour, waar de haven van bestemming was. Door de hoog overslaande golven
werd de toestand al gauw kritiek en vond de kapitein het raadzaam van boord te gaan. Een lijn werd naar de wal overgebracht en door middel van een broekboei ging de bemanning van boord. De bemanning werd in het dorpje Le Boucau ondergebracht en door de bewoners warm onthaald. Bij laag water stond het schip droog en kon men om het schip heen lopen. De kapitein bleef bij zijn schip achter en iedere keer als het schip droog stond klom hij weer aan boord. Bij hoog water stond het water tot aan het bordes van de hoofdmotor.

Vlot getrokken.

Toen het weer beter werd begon men de gaten in de machinekamer met dubbelplaten, die op de huid gelast werden, te dichten. Vervolgens werden de hulpmotoren en de dynamo's door de machinist en enige Franse helpers gedemonteerd en naar de wal gestuurd voor revisie. Van alle kanten kwamen de bergingsfirma's opzetten om de situatie te bekijken, maar de Fransen gaven het al snel op, want ze zagen er geen heil in. Tenslotte was er een Nederlandse firma die een kans waagde en met goed uitgerust materiaal, waaronder een zeesleepboot ter plaatse verscheen. Eerst moest het schip 75 graden gedraaid worden, zodat het voorschip in de richting van de zee stond. Daarna bracht men grote ankers in zee uit die door de zeesleepboot werden uitgezet. Men werkte dag en nacht met twee grote bulldozers, welke bij laag water het zand rond het schip weghaalden. Daarna spoot men met waterslangen van de brandweer het zand onder het schip vandaan, zodat het schip steeds dieper wegzakte. Dit werd elk laagtij herhaald. De gehele bevolking leefde met het schip mee en veel weddenschappen werden afgesloten. Ieder springtij verwachtte men het schip vlot te trekken, maar het weer was steeds te slecht zodat het water niet hoog genoeg kwam. Pas op zondagmiddag 14 april om 16.00 uur werd het schip onder grote belangstelling en onder groot gejuich vlot getrokken. Het schip werd naar de werf in Bolnes gesleept voor een hersteloperatie.

Meerdere averijen.

In 1949 op weg van Antwerpen naar Londen na een aanvaring met een Noors schip gestrand in de monding van de Schelde. In 1950 werd het schip geborgen en hersteld. In 1952 is de "Breezand " op de kust gestrand in Zuid-lerland. Na twee dagen weer vlot getrokken.

Ger de Jong.