De Willemstraat nabij de Emmastraat.

Een gezicht op het terrein waar de Willemstraat zich splitst in Emmastraat en Sophiastraat, een  foto uit 1955.
Op de foto de achterzijde van de bedrijven Dubbeldam, J.Pool en J de Vries waarvan de laatste  twee zijn verdwenen.
Rechts de zijgevel van de modelmakerij, stuurraderen, enz van N.V. Modelmakerij v.h.firma C. Dubbelman,  opgericht op 1 mei 1906 onder de naam Modelmakerij en Timmerfabriek van C.Dubbelman. De eerste steen van dit gebouw is gelegd op 22 maart 1930. Het bedrijf bestaat nog steeds onder de naam Dubbeldam Ridderkerk BV

In vroegere jaren was in de Emmastraat een depot gevestigd van de Automaat, onder welke naam de Esso de petroleum per liter aan de deur uitventte.

De Sophiastraat, waar de koper- en metaalgieterij J.Pool NV was gevestigd is net zo kort als de Emmastraat, beide straten zijn vernoemd naar de twee vrouwen van Koning Willem III en dus op dezelfde wijze geëerd.
De gieterij was  een belangrijk toeleveringsbedrijf voor de scheepswerven in de omgeving.
Zijn startpunt lag in 1907 in de Emmastraat maar latere uitbreidingen brachten het zwaartepunt naar de zijde van de Sophiastraat. De productieactiviteiten zijn ondertussen op deze plaats beëindigd.

Rijdt men nu via het woonerf door het gedeelte van de Willemstraat vanaf de Prins Bernardstraat naar de  Emmastraat / Sophiastraat dan ziet men dat het verkeersbord is vervangen door een modern verkeersbord en de  meeste bebouwing  is nog terug te vinden, alleen het achterste bedrijfspand aan de Benedenrijweg van De Vries garagebedrijf is, tengevolge van het  Deltaplan waardoor de Ringdijk moet worden verhoogd en verbreed,  gesloopt en verhuisd naar de Ringdijk.