Een stukje Lagendijk uit het begin van de ’50 jaren.

De oudere naam  is Lage Grasdijk en was heel lang geleden een dijk cq waterkering. Na meer dan 550 jaar  dienst gedaan te hebben als slaperdijk is de Lagendijk van nu niet meer van minste belang  als waterkering. Denk u alleen maar aan het grote gat dat erin is uitgehakt ter wille van Rijksweg A-15 /16.
Ook de lengte van de dijk is iets ingekort. Kon men vroeger direct tot aan de Ringdijk komen, de  winkelcentra Ridderhof en Sint Jorishof staan nu  in de weg. Een gedeelte van de weg is  vernoemd naar de draak Sint-Joris

Op bovenstaande foto een stukje van de Lagendijk uit het begin van de jaren ’50.  Links de  tuinderij van Van Pelt met  aan de overzijde van de straat het Loondors- en  ploegbedrijf C. van der Waal Azn.
De dijk was toen  nog niet doorsneden door  Burgemeester de Zeeuwstraat en de aansluiting van de verder op gelegen de Burgemeester Kruiffstraat ter hoogte P. van der Linden, brood- en banketbakkerij was toen nog geen feit
Bij raadsbesluit van 23 augustus 1957 zijn deze straten aangelegd en  vernoemd naar Ridderkerkse burgemeesters.
In die tijd werden de kruideniers- en broodwaren veelal rondgebracht met een (brom)fietscarrier zoals op de foto te zien is. Het autobezit begon langzaam op gang te komen.
Dit straatbeeld  zal over enkele jaren wel iets veranderd zijn, de  tuinderij met de bijbehorende grond krijgt een andere bestemming en de nieuwbouwplannen hiervoor zijn reeds ontwikkeld.