De Kievitsweg uit de jaren dertig, links tankt een automobiel  benzine  bij de Shell-pomp, rechts een bomenrij voor de woningen van “Ons Huis”.

De verkeersdrukte in deze straat van zo’n 2500 motorvoertuigen per etmaal zal in die tijd zeker niet behaald zijn gezien de rust op deze weg. Alleen een benzinepomp van Shell links ontbreekt niet in deze jaren.
De woningen rechts achter de bomenrij werden in 1913 gebouwd in opdracht van de woningbouwvereniging "Ons Huis". De huizen bestaan uit een aaneengesloten rij eenlaagse woningen onder een zogenaamd zadeldak met eenvoudige decoratie van de gevel door middel van gepleisterde stenen en gekleurde voegen.
Voor het repareren van fietsen kon men terecht bij H.van der Linden, voor timmerwerk bij Klaas Huizer en voor moeren en bouten  bij Verseveld. De pootaardappelen en zaden waren te koop bij Den Hoed en de tabaksartikelen bij Barendrecht. Deze laatste kleine ondernemers  waren gelegen tussen de aansluiting Oranjestraat en de Willemstraat.

Heden  is er op dit gedeelte van de Kievitsweg een computerbedrijf en een scheepvaartagentschap gevestigd.

Een bericht uit Canada.

Dit artikel wordt niet alleen  veel gelezen in  Ridderkerk maar zelfs in andere verre delen in de wereld. Als Oudheidkamer mogen we daar best trots op zijn. Hier een reactie betreffende  het artikel “Kievitsweg” in de Combinatie van 7 oktober jl:

Sirs,
Een paar dagen geleden ontving ik een krantenknipsel uit de Combinatie met een originele foto van de Kievitsweg in de dertiger jaren, gestuurd door mijn lieve nicht, mevr.P Bakker uit "Tambacht".
Ik vond het erg leuk, ik ben namelijk de oudste zoon van de genoemde fietsenmaker Henk van de Linde, (dus geen r of extra n aan de naam). Ik ben geboren in het huis op de hoek in 1936, wat nu weg is, en we verhuisden in 1939 of 1940 naar een van de nieuwe huizen tussen Oranje en Willemstraat op nr.60. Ik heb als jongen vaak gezwengeld aan de Shell benzine pomp op de foto. Wij zijn in 1951 naar Canada geëmigreerd. Mijn vader is in 1978 overleden, moeder leeft nog en is 91 jaar oud.
Mijn vrouw en ik komen af en toe nog wel op Ridderkerk en ik hoop als het kan ook de Oudheidkamer zelf eens te bezoeken. Ik weet dat jullie adres de oude Openbare school is, ik ging op de Kerstenschool die er achter lag.
Bedankt voor het werk dat jullie doen, en groeten uit Canada.
20 november 2004. Jack Vandelinde,  34 Main E, Box 346 Norwich ON Canada

Bovenstaande foto uit de jaren dertig, genomen nabij de kruising Oranjestraat met rechts de woningen waar de heer Vanerlinde zijn jeugd heeft doorgebracht.