Engelse veteranen met hun banieren bij de onthulling van het Lancestermonument.

Ridderkerk kent sedert 2002 het Lancastermonument, dat is gesitueerd aan de Rijksstraatweg ter hoogte van de Voorweg. Dit monument is in 2002 onthuld door de toenmalige burgemeester van Ridderkerk drs. J.B. Waaijer met als gasten de burgemeester van Barendrecht, vertegenwoordigers van de Engelse en Canadese Ambassade, van de Koninklijke Luchtmacht en een 150 tal Engelse veteranen van de Market Garden Veterans Association, die waren betrokken bij de gevechten met de naam Market Garden in september 1944. In 2004 is het monument door toedoen van de heren Wim van Gent en Ger de Jong, beiden van het Ridderkerkse Herdenkingscomité en met medewerking van de gemeende, geadopteerd door de basisschool " De Piramide " locatie Rijsoord. Jaarlijks zijn de leerlingen van groep zeven en acht in september betrokken bij de herdenking. Enige scholieren lezen eigengemaakte gedichtjes voor. Ook aanwezig bij deze herdenking zijn van de Canadese Ambasade de Canadian Defence Attache en de vertegenwoordiger van de Royal British Legion.

Nieuwe opstelling.

In 2016 is er onderzoek verricht door de Bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht in verband met de aanleg van de onderdoorgang Rijksstraatweg en de daaraan voorafgaande verlegging van een gasleiding. De berging  van de resten van de Lancaster bommenwerper is verricht in 2016. Het bestaande Lancastermonument is verwijderd en opgeslagen. Mede op initiatief van Ger de Jong, ere-voorzitter van het Ridderkerkse Veteranencomité en jaren lang mede organisator van de jaarlijkse herdenking en de majoor A.L.Kappert, Stafofficier Vliegtuigberging, wordt het monument herplaatst in een nieuwe opstelling. Daarbij zal een deel van het geborgen vliegtuig geplaatst worden bij het monument. Daartoe zijn in januari burgemeester Attema, Jos Wesdijk, twee leden van het veteranencomité, de architect en enige leden van de gemeente, naar de vliegbasis Woensdrecht geweest om te overleggen welk deel van het vliegtuig geplaatst kan worden bij het monument. De keuze is gemaakt en zal zichtbaar zijn bij het hernieuwde monument. De opzet is dat in september a.s. de herdenking/ tevens onthulling zal plaatsvinden met de o.a .de leerlingen van "De Piramide".

Geschiedenis.

De geschiedenis van de gecrashte Lancester ED 362 van No 100 Squadron begint in de Tweede Wereldoorlog. De geallieerden, Amerika, Engeland, Canada en legeronderdelen van de door de Duitsers bezette landen probeerden het Duitse leger op de knieën te dwingen door het uitvoeren van bombardementen op belangrijke industriegebieden en industriesteden. Daartoe vertrokken op regelmatige tijden vloten van honderden bommenwerpers vanuit Engeland richting Duitsland, vaak met de route over Nederland, om hun bommen te werpen op vooraf gestelde doelen. Het type bommenwerper dat veel
werd ingezet was het Lancastertype. Na het afwerpen van de bommenlast keerden de toestellen terug naar hun basis. Zowel op de heen vlucht als op de terugvlucht werden ze vanaf op de grond geplaatst luchtdoelgeschut beschoten. Ook Duitse nachtjagers waren actief boven Nederland en zo werd de hierboven genoemde Lancaster door een nachtjager geraakt en stortte neer in de polder Veren Ambacht. In de jaren negentig van de vorige eeuw heeft op verzoek van de gemeente Ridderkerk de Wrakkenopruimingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht (thans de Bergingsdienst) onder leiding van de kapitein Spiering een onderzoek ingesteld naar de precieze locatie van de op 29 juni 1943 in de Polder Veren Ambacht neergestorte Britse Lancaster III ED 362 HW -E for Easy. Het toestel was op de terugweg van een bombardement op Keulen door een Duits jachtvliegtuig aangeschoten en neergestort. Na de oorlog moest besloten worden de wrakstukken wel of niet op te graven. De gemeente Ridderkerk heeft toen op uitdrukkelijk verzoek van de Britse regering besloten om het wrak en de mogelijke stoffelijke resten met rust te laten. De Britse ambassadeur liet weten dat de Britse regering handelde in overeenstemming met de Conventie van Geneve.

Ger de Jong.

Vervolg De geschiedenis van het Lancestermonument deel 2.