Het monument van 2004 tot en met 2016.

In de Conventie van Geneve is bepaald dat wrakken van vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog als herinneringsplaatsen dienen te blijven bestaan, waarbij de plaats duidelijke gemarkeerd moet worden. Alleen als er verzoeken zijn van nabestaanden kan het vliegtuig worden geruimd. De gemeente Ridderkerk nam het besluit om op de locatie een monument te plaatsen. Hierna volgt het gehele verhaal over de Lancaster ED 362 en haar bemanning.
In 2001 startte een aantal Ridderkerkers samen met enige vertegenwoordigers van de VOMI (Vereniging Oud Militairen Indiëgangers) een activiteit met als doelstelling , het naar Ridderkerk uitnodigen van Engelse veteranen van de Market Garden Veterans Association in het kader van de jaarlijkse herdenking van de Slag om Arnhem in september. De activiteit onder de naam "Remember September" kreeg gehoor bij de gemeente, in het bijzonder bij burgemeester drs. J.B. Waaijer. In dezelfde periode was de gemeente gestart met de realisatie van een monument voor de overleden bemanning van het Lancastertoestel, dat op 29 juni 1943 neerstortte aan de Rijksstraatweg te Rijsoord. Twee leden van het "Remember September" comité, Ger de Jong en Arie van Stenis, waren daarna samen met Jos Wesdijk van de gemeente, betrokken bij de voorbereiding en de uiteindelijke onthulling van het monument op 23 september 2002. Met de Koninklijke Luchtmacht had het comité de afspraak gemaakt dat een aantal Hercules toestellen, die op de Ginkelse Heide Engelse oud parachutisten en Nederlandse Para's hadden gedropt, daarna over een paar locaties in Ridderkerk zouden vliegen als eerbetoon aan de Engelse veteranen. Op de dag van de onthulling kwamen ze dan ook met donderend geweld laag over Ridderkerk vliegen tot verbazing van vele Ridderkerkers.

De vlucht van de Lancaster ED 362.

Op 28 juni 1943 ging een grote formatie bommenwerpers op weg naar Keulen . Op het vliegveld van Grimsby, een satellietvliegveld van Waltham aan de Engelse Oostkust stonden 21 Lancasters van No.100 Squadron klaar om middernacht naar het doel Keulen te vertrekken als deel van een formatie van 600 toestellen. Ook de zwaarbeladen Lancaster ED 362 maakte onderdeel uit van deze luchtvloot. Boven de Noordzee verzamelden de vliegtuigen zich en zetten koers naar het oosten, om via bezet Nederland naar het Ruhrgebied en Keulen te vliegen. De bemanning van de ED 362 bestond uit twee Canadezen en vijf Britten. De gezagvoerder en piloot is Flying Officer Philip Pascoe uit Nova Scotia (Canada). Voorts bestond de bemanning uit nog een Canadees, sergeant Robert Moulton, een boordschutter uit Landsdowne in Ontario. De andere leden van de bemanning zijn Britten. Sergeant Horace Gentle, navigator, bommenrichter Pilot Officer Chris Wood uit Llandudno in Wales, sergeant Joe Reffin,
radiotelegrafist en schutter ui Taynuuilt in Arghylshir Schotland, boordwerktuig kundige Sergeant Frank  Wheeldon uit Prestwicke rompschutter Sergeant Ronald Storr. De aanval op Keulen begon op 29 juni om 01.00 uur en zou tot 02.45 uur voortgaan. Rond 01.30 uur  nachts bereikte de Lancaste te midden van een grote armada de stad Keulen. Na het afwerpen van de bommen vloog de Lancaster terug naar Engeland. Het luchtruim boven Nederland werd bedreig door Duitse nachtjagers. Bij het naderen van de Neder landse kust werd de ED 36 aangeschoten door een nachtjager , vloog in brand en storte neer in de polder Vere Ambacht op een land gelegen langs de Rijksstraatweg ter hoogte van de Voorweg. H( toestel boorde zich in de kleigrond tot een diepte van ongegeveer 13 meter. Eén van d bemanningsleden Ronal Storr zag kans om met zij parachute, zwaar gewond het toestel te verlaten. Hij kwam terecht in de Hoekse Waard  werd door bewoners afgeleverd bij de burgemeester Daar werd hij door de Duitsers gearresteerd. Via enig Duitse concentratiekampen keerde hij na de oorlog terug naar zijn vaderland. De stofelijke resten van de andere zes bemanningsleden werden begraven op de Algemene Begraafplaats Crooswijk te Rotterdam.

Ger de Jong, februari 2018.