Een fregat van de V.O.C.

 

De tweede "Ridderkerk" werd eveneens gebouwd op de V.O.C.-werf te Rotterdam. In vergelijking met de eerste "Ridderkerk" was dit een iets groter schip, met een lengte van 140 Amsterdamse Voet (39,63 meter). De tonnage bedroeg 425 last (850 ton) en op dit schip was plaats voor maximaal 285 koppen.
In de periode 1767-1779 heeft dit schip 5 retourreizen naar Batavia gemaakt. Ook nu was het aantal dagen dat men onderweg was zeer verschillend, zoals uit de volgende gegevens blijkt: 1e reis. Goeree - Batavia: vertrek 14.10.1767, aankomst 12.06.1768. Batavia - Texel: vertrek 06.11.1768, aankomst 12.05.1769.
2e reis. Texel - Batavia: vertrek 02.10.1769, aankomst 20.05.1770. Batavia - Texel: vertrek 10. 11.1770 .aankomst 24.05.1771.
3e reis. Texel - Batavia: vertrek 12.05.1772, aankomst 27.01.1773. Batavia - Texel: vertrek 30.04.1773, aankomst 17.11.1773.
4e reis. Texel - Batavia: ver¬trek 15.09.1774, aankomst 19.06.1775. Batavia - Goeree vertrek 30.10. 1775, aankomst 09.06.1776.
5e reis. Goeree - Batavia: vertrek 28.08.1777, aankomst 04.04.1778. Bengalen - Texel: vertrek 23.01.1779, aankomst 01.08.1779
Onduidelijk is waarom bij de 5e reis de Bengalen als vertrekpunt werd opgenomen.
Misschien is het traject Batavia - Bengalen zonder lading afgelegd en werd pas in Bengalen weer lading ingenomen. Al snel bleek dat men net op tijd terug was in Nederland, aangezien begin 1780 de 4e Engelse Oorlog uitbrak, die tot december 1783 duurde. In de oorlogsperiode was het voor de Nederlandse schepen te gevaarlijk om zonder militaire bescherming uit te varen; het risico om een Engels oorlogsschip tegen te komen was te groot.


Onder andere vlag.


Om toch nog wat geld te verdienen in plaats van de schepen noodgedwongen "op te leggen" moest men iets bedenken. De gevonden oplossing was eenvoudig maar effectief: Je verandert even de scheepsnaam, laat het schip in een ander land registreren en je geeft het schip een nieuwe (buitenlandse) thuishaven. Dan nog de vlag van het "nieuwe" land achter op het schip uithangen en er kan weer zonder probleem gevaren worden. In dit geval kreeg de "Ridderkerk" begin 1783 de nieuwe scheepsnaam "Aurich" en het land van registratie werd Pruissen, wat niet betrokken was bij de 4e Engelse Oorlog. Omdat de route naar / van Nederlands-Indië voor de V.O.C, een "goudmijntje" was kreeg de "Aurich" een retourtje Batavia. Na afloop van de oorlog werd de constructie weer teruggedraaid en kreeg de "Aurich" weer de naam "Ridderkerk" en werd ook de Pruissische vlag vervangen.
De eerste reis die de "Ridderkerk" weer naar Batavia voerde vertrok vanaf Texel op 15 september 1785. Na de traditionele tussenstop bij Kaap de Goede Hoop kwam men op 27 mei 1786 in Batavia aan. Volgens de gegevens is het schip op 29 juli 1786 weer uit Batavia vertrokken, maar verdere gegevens heb ik zo snel niet kunnen vinden.