Wanneer we, van de Benedenrijweg komend, de Juliana van Stolbergstraat inrijden, zien we een straatnamenbordje “Ambachtshof”, dat in de richting van een fraai nieuw woonwijkje wijst. Die naam zou je misschien niet zo snel verwachten in dit deel van Slikkerveer, waar de namen meestal iets te maken hebben met het koningshuis. Toch heeft het vooral bij de wat ouderen een heel vertrouwde klank. Het gehele terrein van de nieuwe woonwijk werd vroeger ingenomen door de Burgemeester Crezéeschool, de gemeentelijke technische school, die plaats bood aan wel 800 leerlingen.

In 2007 zal het precies 50 jaar geleden zijn, dat het fraaie nieuwe deel, gelegen aan de Juliana van Stolbergstraat in gebruik werd genomen, hoewel de officiële opening pas op 8 januari 1958  plaats vond. Ik ontdekte tussen mijn oude foto’s een opname uit het hele prille begin van de nieuwe vleugel. De wanden zijn nog helemaal kaal, geen wandplaat te zien en ook de vensterbanken zijn helemaal leeg.

Afgesloten van de straatzijde was er een ruim schoolplein, zo ruim, dat er later nog een gymnastieklokaal kon worden bijgebouwd. Een extra gymnastieklokaal was echt wel nodig. Het gebeurde wel eens, dat er een leraar ziek was en de leerlingen moesten worden opgevangen door één van zijn collega’s. Die moest dan met de jongens maar een beetje gaan trimmen of voetballen op het braakliggende terrein achter de watertoren.

Er waren op het schoolplein flinke korven geplaatst, waarin de leerlingen keurig alle afval kwijt konden. Dat hierin ook wel eens korstjes brood verdwenen is te begrijpen, dat hadden ook de in de winter hongerige spreeuwen snel in de gaten en om bij het begeerde brood te komen gooiden die het papier er dan maar snel uit. Goede raad is niet duur in een school met zoveel technische leraren, dus werden op de korven scharnierende deksels gemaakt. Die bleven na de pauze wel eens openstaan en daarvan maakten de spreeuwen natuurlijk dankbaar gebruik.

Op een zekere dag zat bijna de gehele klas gniffelend naar buiten te kijken. Wat was er aan de hand? Enkele leerlingen hadden gewacht tot er zich wat  spreeuwen in de korf bevonden en sloten toen pas de deksels. De spreeuwen lieten luidkeels horen, dat zij geen  volièrevogels zijn en de conciërge heeft toen de dieren snel weer bevrijd.

A. van Vliet.