Het doktershuis Donckselaan 4.

Het doktershuis aan de Donckselaan 4 zal altijd in de herinnering blijven in verband met de vreselijke gebeurtenissen die vlak na de oorlog op 8 mei 1945 rondom dit huis plaatsvonden. Drie dagen na de bevrijding werden huisarts C. Berger en nog zeven anderen doodgeschoten door Duitsers die zich nog niet hadden overgegeven. Over deze moordpartij is uitgebreid geschreven in het boekje van de Stichting Oud Ridderkerk no. 23 “Ridderkerk in de tweede Wereldoorlog”.

Ook ik heb in boekje no. 38 “De Donckselaan, een buurt apart” de nodige aandacht aan dit gedenkwaardige voorval besteed. Bij het verzamelen van gegevens voor dit boekje kreeg ik ook een brief toegestuurd van een van de opvolgers van dokter Berger, de huisarts J.P.Boomsma. De inmiddels 93 jaar oude dokter vertelt in deze brief over een gebeurtenis die op de Donckselaan heeft plaatsgevonden. Toen ik deze brief ontving was boekje no. 38 al bijna naar de drukker, zodat de inhoud niet meer kon worden opgenomen. Toch wil ik u de beschreven aardige anekdote niet onthouden. Onderstaand het bewuste verhaal. De brief is vrijwel letterlijk overgenomen.

Gier uit de kraan.

Toen wij in 1953 in Bolnes kwamen wonen, hoorden wij van onze voorganger, Dr. de Waal Malefijt (overleden 19 Mei 2004) en de familie Van Splunder dat, indien nodig, de Donckselaan met een sproeiwagen werd nat gehouden. In die tijd was er een met
grind (grit) bestrooide weg, welke zeer stoffig was. Omdat een sproeiwagen heel kostbaar was, had men een geniale oplossing gevonden door gebruik te maken van een zogenoemde “gierwagen”. Dit was een wagen, die door de boeren werd gebruikt om de gier, de vloeibare koeienmest, die ’s winters in de gierputten werd verzameld, in het voorjaar op het land uit te strooien. Als men nu die tankwagen met leidingwater vulde kon men voordelig de straten nat houden. Aldus werd gedaan. Aan het begin van de Donckselaan was een tapkraan en hier werd de kar gevuld met schoon leidingwater.

En toen kwam de catastrofe !!!! In de huizen, o.a. de Doncksestraat, kwam vies stinkend water uit de kraan. Wat was er gebeurd? Aldra kwam men er achter : Als tijdens het vullen van een tank, ter plaatse de druk in de waterleiding wegviel, omdat elders veel water gebruikt werd, liep de half gevulde tank leeg in de waterleiding! Na dit voorval is er niet meer op deze manier gesproeid op de Donckselaan.
Aldus het schrijven van Dr. J.P.Boomsma.

Leen Plaisier.

Vervolg Herinneringen aan de Donckselaan deel 2.