De voormalige burgemeesterswoning aan de Rijksstraatweg en tevens ouderlijk huis van dokter J.A. Crezée.

In 2005 werd Herman van Hal, ras-Rijsoordenaar en medewerker van de Ridderkerkse Oudheidkamer, benaderd door de nieuwe bewoners van de Ds. Allendorpstraat Dit nieuwe stukje Rijsoord dat startte met de projectnaam "De Lange Jan" heeft veel bewoners van buiten Rijsoord aangetrokken, die graag meer wilde weten over hun huidige woonplaats. Van Hal zette zijn herinneringen op papier en hield een gloedvol betoog over zijn geliefde geboortedorp. Hij snijdt onderwerpen aan als de Kerk, de boerderijen, de tuinbouw, het vervoer en de vlasindustrie. Over de Rijsoordse huisartsen vertelde hij het volgende:
Rijsoord heeft niet zoveel huisartsen gehad. In 1876 kwam dokter Govert Flohil en bleef tot 1912. Daarna kwam dokter Hers maar die bleef niet zolang, al in 1918 vertrok hij naar Oosterbeek. Daarna kwam dokter Hoogzand die tot zijn pensionering in 1953 de huisarts van Rijsoord was . Alle oude Rijsoordenaren kunnen zich dokter Hoogzand herinneren die op zijn fiets het hele dorp affietste om zijn patiënten te bezoeken. Hij was een ouderwetse zeer kundige huisarts die bijna alles zelf deed en kinderachtig was hij zeer beslist niet. Vanaf 1918 tot 1950 was hij de enige arts in Rijsoord.
In 1950 kwam zijn schoonzoon dokter J.A. (Jan) Crezée bij hem in de praktijk. Veel patiënten vonden dat maar niks zo'n jong doktertje en ze hadden liever de oude vertrouwde dokter Hoogzand. Dokter Creze had geen lange tijd nodig om in Rijsoord een geliefde en . gerespecteerde arts te worden, en toen dokter Hoogzand in 1953 helemaal stopte was hij vertrouwd met zijn patiënten. Hij leefde mee en wist van hele families het lief en leed. Hoeveel kinderen heeft hij op de wereld helpen komen? Bij nacht en ontij was hij present, om vervolgens op normale tijd zijn spreekuur te houden. Behalve arts was de man ook bezeten van de historie en in het bijzonder van die van Rijsoord. Zo kon je hem na zijn pensionering vaak vinden bij de werkgroep Genealogie van de Stichting Oud Ridderkerk. Hij haalde ook mij naar de Oudheidkamer als medewerker. Ik hoor hem nog zeggen: "Herman, behartig goed de belangen van ons dorp". Met de meeste hoogachting denk ik terug aan deze man die 24 uur per dag klaarstond voor zijn patiënten.