Zwembad Dolfijn: 36.000 bezoekers in één week.

De Stichting Oud Ridderkerk bestaat vijftig jaar en dat is een mooie gelegenheid om af en toe eens terug te blikken. Oude Combinaties van 1945-2004, die u op onze website www.oudridderkerk.nl kunt vinden, leveren een schat aan informatie. De eerste voorpagina van het tweede kwartaal 1966 levert meteen al schokkend nieuws: De pyromaan is terug! In 1965 was Ridderkerk in de ban van de pyromaan. Vier of vijf grote branden die aanwijsbaar waren aangestoken teisterden ons dorp. Veel boeren waren bang dat hun bedrijf het volgende doelwit zou zijn. De branden werden steeds aangestoken in de nacht van dinsdag op woensdag en werden tussen één en twee uur ontdekt. We schrijven inmiddels 1966 en op 7 april opent de Combinatie met een grote kop op de voorpagina: "De pyromaan slaat weer toe". "Op twee plaatsen tegelijk brandstichting in Ridderkerk". Weer in de nacht van dinsdag op woensdag en weer op hetzelfde uur. De met riet gedekte boerderij van W. van der Waal aan de Lagendijk 192 brandde tot de grond toe af. De bewoners konden door de buren net op tijd wakker worden gemaakt, zodat er geen slachtoffers vielen. De brandweer had al het beschikbare materiaal ingezet om deze vuurzee te bestrijen toen de melding kwam dat ook de boerderij van de Gebroeders van den Hoek in lichterlaaie stond. De brandweerkorpsen van Barendrecht en Heerjansdam bestreden deze brand. Voor de derde keer De boerderij van de Gebroeders van den Hoek stond aan de Rijsoordse kant van het viaduct over de Rijksweg aan de Lagendijk en is afgebroken toen de Rijksweg werd verbreed en er een nieuw viaduct werd gebouwd. De boerderij was op 23 juni 1965 ook al doelwit van de pyromaan geweest en brandde ook in 1963 al een keer af. De moed om door te gaan was ver te zoeken. Maar in de krant van 14 april lezen we dat er van alle kanten hulp kwam opdagen. Familie, kennissen en bevriende boe¬ren hielpen nog diezelfde week met het opruimen van het puin. Ridderkerk was nog maanden op zijn hoede voor de pyromaan, die echter niet meer opdook. Hij is nooit gepakt.

Eerste paal Goede Herderkerk.

Op 5 mei vinden we op de voorpagina een reportage van het slaan van de eerst paal voor de bouw van de Goede Herderkerk aan de Burgemeester de Zeeuwstraat. Voor veel Hervormde plaatsgenoten een belangrijke gebeurtenis, want honderden mensen woonde de ceremonie bij. De bouw werd uitgevoerd door Van Splunder's Aannemingsmaatschappij n.v. in Ridderkerk. De bouw ging f 800.000 kosten en zou eenjaar duren. Eerste bewoners voor Ridderkerk-Oost Ridderkerk-Oost was in 1966 een belangrijke uitbreiding van onze woonplaats. Het plan omvatte de bouw van 1500 woningen waarin 5250 inwoners zouden worden ge¬huisvest. Er werd dus rekening gehouden met een gemiddelde gezinsgrootte van 3,5. De eerste woningen die werden opgeleverd waren de grijze Dura-Coignetflats. Dit type flat werd op veel plaatsen in het Rijnmondgebied gebouwd. Ook in Slikkerveer. Zowel in Ridderkerk-Oost als in Slikkerveer zijn ze inmiddels afgebroken en vervangen door nieuwe bebouwing die weer aan de eisen van déze tijd voldoen. Veel Ridderkerkers, zeker die van buitenaf kwamen, zijn in zo'n flat begonnen en hebben daar plezierige herinneringen aan.
Zwembad Dolfijn: 36.000 bezoekers in één week De Combinatie meldt op 16 juni dat het zwembad Dolfijn in één week 36.000 bezoekers heeft verwerkt. Donderdag was de heetste dag en kwam de teller zelfs tot 7.138 badgasten. Dat waren nog eens mooie tijden!