‘Erremu’ houdt Hercules op nul-nul!

De RVVH-ers Herman Oele (links) en Arie Dekker vinden vanmiddag geen gaatje in het visnet van Arnemuiden.

Het is zaterdagmiddag 11 april 1968.

RVVH draagt een loden last met zich mee om het succesvolle seizoen 66/67 ook in dit seizoen 67/68 van de nodige glans te voorzien. Het overtreffen daarvan is op voorhand onmogelijk. Het gezegde: ‘aan de top komen is makkelijker dan aan de top blijven’, is niet voor niks ooit door iemand in het spreekwoordenboek opgenomen. Het vertrek van topschutter George in ‘t Veld naar de eredivisieprofs van DOS uit Utrecht heeft het scorend vermogen van de Ridderkerkers een enorme knauw gegeven.

Zeeland.

Vanmiddag krijgt RVVH bezoek uit Zeeland. Als ik u wat Zeeuwse spelersnamen voorschotel kunt uzelf de clubnaam daarvan wel noemen welke vanmiddag de provicie Zeeland verruilt om een potje in Zuid Holland te voetballen. Mocht u het bij de namen van De Ridder en Van Belzen nog niet weten dan brengen de namen van Meerman, De Nooijer, Schroevers en Poortvliet u zeker bij de verenigingsnaam annex plaatsnaam. Ehm.. nog steeds niet? Heeft u dan wellicht iets horen luiden? Nou voor het gros van de lezers hoef ik verder echt niet uit te wijden. Het is uiteraard overduidelijk Arnemuiden. ‘Erremu’ is vanmiddag naar Ridderkerk gekomen met de gedachte om met minimaal weer met een punt terug te keren richting Walcheren. RVVH krijgt echt dotten van kansen maar de Zeeuwen staan vanmiddag met hun uitblinkende doelman Van Belzen onder de lat geen treffers toe. Hoezeer Han van Loon, Cees den Hartog en Peter Brouwer ook aan de poort rammelen, de bal wil er simpelweg niet in.

Herman Oele.

Aan de andere kant moet doelman Arie Rijsdijk ook op zijn hoede blijven om sporadische Zeeuwse prikacties niet tot een tegentreffer te laten leiden. Het uiteindelijke gevolg is een brilstand, 0-0. Eén speler krijgt van de verslaggever vanmiddag een best wel grote pluim. Dat is Herman Oele. De technisch begaafde Oele speelde een uitstekende wedstrijd. ‘Zowel verdedigend als aanvallend verzette hij bergen werk en maakte hij dikwijls voortreffelijke openingen’, luidt het letterlijke citaat van de correspondent ter plekke. Het past allemaal wel bij de plenty goeie kwaliteiten die Herman als voetballer bezat. Aan zijn duelkracht en werklust ontbrak het bij hem sowieso al niet. Herman etaleerde zich als een begaafde speler met het nodige overzicht. Minpunt was wellicht zijn beperkte handelingssnelheid. Hij beschikte ook over een behoorlijk portie hardheid.

Liefhebber.

Op de trainingen kon je Herman bij een partijspelletje beter in je eigen ploeg hebben dan tégen hem te moeten spelen. Oele was ook een echte liefhebber. Hij voetbalde na zijn amateurloopbaan nog heel lang met vrienden door in de lagere elftallen bij RVVH. Op de foto staat Herman met de afgezakte voetbalkousen pontificaal op de voorgrond. Hij moet hier noodgedwongen genoegen nemen met het feit dat doelman Van Belzen meester gaat worden over deze spelsituatie. De opgerukte rechtsback Arie Dekker (met wit shirt onder het tricot) heeft exact dezelfde gedachten als Herman: ‘hier valt niet veel meer te halen’! RVVH zou dit seizoen als middenmotor eindigen met 24 punten uit 24 wedstrijden. ‘Erremu’ sloot deze competitie knap af met een 3e stek achter Kozakken boys en kampioen Noordwijk.

Terugblik is een rubriek van Henk Sterkenburg.

De geïnteresseerde lezer èn voetballiefhebber heeft de afgelopen periode de rubriek “Terugblik” in de Combinatie natuurlijk gemist. Getuige de reacties van trouwe lezers, die hun teleurstelling uitspraken, dat de wekelijkse column van Henk Sterkenburg, waar reikhalzend naar werd uitgekeken, niet meer te vinden was in het bij ons zo populaire ‘huis aan huis blad’. De treurnis hierover is voorbij, want vanaf  1 augustus 2022 is Henk met zijn verhalen èn foto’s terug in een compleet nieuwe omgeving voor hem.

In deze rubriek zullen vanaf 1 augustus 2022 die mensen weer terecht kunnen, die hun hart ophaalden aan tijden van weleer. Alle Ridderkerkse voetbalverenigingen zullen de revue gaan passeren. Op maandag heeft men een foto van vv. Bolnes met daarbij een pakkend onderschrift. Op dinsdag gaat de aandacht uit naar het roemrijke verleden van vv. Rijsoord. De woensdag evenzeer van vv. Slikkerveer en donderdag staat vv. RVVH in het zonnetje. Terwijl elke vrijdag een uitgebreider artikel uit de Combinatie van vroeger tijden met originele krantenfoto zal verschijnen. Na het weekeinde zijn dan weer nieuwe zaken te zien.

Wilt u eerdere stukjes nog eens terugkijken dan kan dat natuurlijk ook, als u rechtsboven op de tab 'Terugblik' klikt vouwt deze open en kunt u per jaar selecteren:

Complete kantoorautomatisering voor het MKB.