Jan van Dongen.

Ik had een woonwagen gekocht en hem helemaal opgeknapt en daar hebben we zes jaar in gewoond aan de Lagendijk bij het oude kerkhof. Kort na de oorlog heb ik hem verkocht, met tranen in mijn ogen want we hebben daar toch een mooie tijd gehad en toen zijn we naar de Willemstraat gegaan waar we bij van Pelt ingewoond hebben. Ik werkte toen bij van Tilburg, een aannemer in Ridderkerk. We werkten in Heusden, maandag weg en vrijdag thuis. We sliepen daar in een woonark, hij was nieuw toen we er in gingen en toen we er uit gingen was hij helemaal gesloopt. Allemaal van die jonge gasten er in.
Na van Pelt hebben we nog 9 weken aan de Ringdijk gewoond recht tegenover Bakker Nugteren en daarna heb ik via van Tilburg een huisje gekregen in de Marijkestraat en daar wonen we nu al veertig jaar.
Ik heb daarna bij de firma Mans gewerkt, 19 jaar. Fijne jongens, twee broers en ik was de enige collega, zoals we zeiden. Maar omdat ik graag voor mezelf wilde beginnen moest ik weer gaan leren om mijn vakdiploma te halen. Dat heb ik in een half jaar gehaald en toen ben ik voor mezelf begonnen wat ik een jaar of zeventien gedaan heb.
Ik ben in 1952 medeoprichter geweest van de watersportvereniging Sint Joris, samen met Cees den Engelse, Henk Vroon, Overweg, Gert Leijs en nog anderen. Helaas zijn ze allemaal al gestorven en ik kan u wel vertellen dat ik me op de vereniging soms erg alleen voel ondanks het feit dat ik elke zondagmorgen nog met de jongens ga vissen.
We hadden alles uit het niks opgebouwd, materiaal bij elkaar gehaald, soms gestolen. Er lagen daar van die ouwe schepen die we half gesloopt hebben. In 1953 met de watersnood zijn we weer veel kwijtgeraakt. Toen moesten we opnieuw beginnen, maar iedereen was zo enthousiast en werkte zo hard, we bouwden zelf een clubhuis, een loods en een helling.
In het begin zijn we clandestien begonnen maar toen hebben we een vergunning aangevraagd en gekregen onder voorwaarde dat we geen subsidie kregen van wethouder Kogelenberg ook lid van de vereniging. Het water kregen we voor vijf gulden en het terrein ook voor vijf gulden, een symbolische prijs. Ik was toen voorzitter en onze penningmeester was Henk Vroon en zo zijn we begonnen met Stam als secretaris.
Na vijf jaar hebben we ons eerste feestje gevierd en toen we tien jaar bestonden zijn we naar Schoonhoven gevaren en hebben daar de bloemetjes buiten gezet, een heel leuke avond.
Inmiddels is het een grote vereniging, we hebben ongeveer 60 leden en ik denk dat er zo’n 25 a 30 mensen op de wachtlijst staan.
Mijn andere hobby is bridge, ik ben al heel lang lid van de bridgeclub Klaver Vier. Een grote club met 120 leden. Mijn grote vriend Arie de Kluyver, tegenwoordig erelid, hij is nog geridderd zelfs, heeft hem opgericht. Ik was altijd een verwoed klaverjasser en toen vroegen ze mij of ik lid wilde worden. Ik heb het een poosje aangezien en toen dacht ik; ‘hé, dat is ook wel een mooi spelletje.’
Na een half jaar ging het een beetje maar als ik een wedstrijd moest spelen liep het zweet onder m’n armen uit. Maar dat is lang geleden en ik ga nu nog elke woensdag met plezier bridgen.

Jan van Dongen is op 30 augustus 2008 overleden op de leeftijd van 96 jaar.

Teun Rijsdijk.