Fietsenhandel Jaap Lagendijk aan de Rijsoordsestraat.

In de vorige aflevering vond u op deze plaats de ingezonden aanvullingen van de Neringdoenden in Bolnes en een gedeelte van Slikkerveer. Hieronder gaan we door met:

Slikkerveer, Ridderkerk Centrum en Rijsoord.

Van de heer H J. Bakker de volgende aanvulling: Em-mastraat. Landmeter - olie-boer, Huizer - glashandel, Koiker - schoenmaker, Van de Giessen - wasmiddelen en butagas, Verhoeven - kolenboer. Amaliastraat. Ook een reactie op Haitsma. De winkel in de Amaliastraat is begin deze eeuw gesloten en niet voortgezet in Blokker. Ook in de Amaliastraat bevond zich de kapsalon van de heer Van der Steen, die zich al jaren heeft gevestigd op het Dillenburg-plein.
Van mevrouw Schop-Mom ontvingen we de volgende correctie:" Waar groenteboer Kees de Gelder stond moet zijn Koos van Gelder. De heer K. van Gelder is vanuit de Amaliastraat vertrokken naar Andel. In het Ridderhof zit J. de Gelder".
Aanvulling Neringdoenden Ridderkerk Centrum
Van mevrouw Stok ontvingen we de volgende aanvullingen: Kerkweg. De Snoo - melkboer. Hoek stoep Havenstraat/ Molendijk. De Heer - bakker. Ippel - visboer. Ringdijk. Bol - slager, Kind - klokken en horloges, Van Straten - slager, Flach - drogist. Van de heer L. Willemstein de correctie:
waar aan de Havenkant staat kolenboer Nugteren moet zijn kolenboer Jan van der Jacht. Van de heer Lagendijk de volgende correctie: Kerkweg. Teunis van Noordenne moet zijn Teuna van Noordenne.

Aanvulling Neringdoenden Rijsoord.

Van mevrouw van Loon, geboren in Rijsoord onder de naam van Gameren ontvingen we de volgende aanvulling: "De Mauritsweg had aan het eind een plantsoentje en dan na Bas Plaisier een garage, bibliotheek Sanders, later geschenkenverkoop door de schoonzus van Henk van Ooijen, ook onder die naam. Dan op links op 134 zat Jan van Gameren met een bord aan de muur van agentschap van G. van Gameren, die een neef was van Jan en zaadwerk verkocht aan de Rijksstraatweg. De autobussen gingen
mee naar Smit Slikkerveer, waar Jan werkte en verkocht hij daar zaad, gehaald door de dochters van Jan en bij Gerrit aan de Straatweg. Aan de rechterkant twee blokken huizen voorbij slagerij de Ruiter. Dan het kousen winkeltje, waar ladders in je kousen gerepareerd werden. Ik dacht dat de twee dames Maaskant heetten. Daarnaast parkeerplaats van busonderneming Ringelenberg en winkeltje in textiel van mevrouw Ringelenberg. Eén blok daarnaast boekwinkel Liebeek (nu in Barendrecht). Aan de zelfde zijde voorbij Koos Kok, Alderliesten met kruideniers waren . Recht tegenover de Christelijke School aan de Straatweg van de Berg, textiel. Eén woonhuis daarnaast de gezusters de Jong, kruidenierswaren, (familie van de fietsenmaker aan de Straatweg). Aan de Kikker tegenover Freling, schoenmaker Stok. Aan de Breejestraat (te¬genwoordig Rijsoordsestraat) schoenmaker Kees de Groot. Aan de Waalweg poelier Reedijk. Dit zijn een paar ontbrekenden in Rijsoord. In Oost-endam werd Jaap Kanters, later Cash en Carry in de kip-penschuur van eierhandel Paul Noordzij aan de Pruimendijk tegenover de Neslaan".

Ger de Jong.