Fietsenhandel Schravenzande in Bolnes.

De in deze rubriek "Terug in de tijd met de Stichting Oud Ridderkerk" verschenen artikelen over Neringdoenden in onze gemeente worden door de lezers goed en kritisch gelezen en op ons verzoek ontvingen we de nodige aanvullingen. Daarbij wel de opmerking dat de door mij gehanteerde lijst van oud-historicus Jan van der Es (1910-1993) veelal kleine winkeltjes waren, die hun oorsprong hadden in het ontbreken van enige wet, die zorgde voor het levensonderhoud van weduwvrouwen en werklozen. Bij de aanvullingen zijn ook genoemd kleine bedrijfjes die dus niet voorkwamen op de "Jan van der Es lijst".

Neringdoenden Bolnes.

Van de heer Kwawegen ontvingen we de volgende aanvullingen: Dijkje. De Jong -smid, Van der Pol - melkboer, S. Visser - kolenboer, E.A. Kwawegen - autohandel. Boezemstraat. Kapsalon, Van Dam - ijscoboer. Paul Krugerstraat. H. Visser - kruidenier, Benschop - kapper, T. van de Berg - schilder, Leeuwenburg
- taxidienst, Gebhart - elektrotechniek bedrijf, Rolloos -kapper aan huis. W. van der Pol - melkboer. Julianastraat. Van der Schans - schoenmaker, F. van Ooijen - klompen enz., Moog - oliehandel. Wilhelminastraat. Gebr. Sla - timmerwerk. De Wetstraat. Donk- kaasboer, HJ. Heijden -metselaar. Bovenringdijk. H. Bode - tabaksartikelen, Sparreboom - oliehandel, van Dongen - schoenhandel, Lucas - café, Overweel - schipper, Postkantoor, de Jong -oliehandel, de Kloe - metselaar, Van Gent - mandenmaker, Wisse - kruidenier, Van Rietschoten - schilder, Kreling -bakker, Meijer - slager, Jamin
- levensmiddelen, Ouwens -snoep enz., Roos - bakker, smederij Gebr. De Jongh, Van Loenen - café, Van der Vorm
- ijzerwaren gereedschappen, Herwig - sigaren enz. Benedenrijweg. W. van de Ent -melkboer, L. den Ouden -melkboer, van de Blink - visboer, H. Andeweg - groenteboer. Donckselaan. Sintmaartensdijk - ijscoboer, J. van der Graaff hier begonnen met grammofoons en radio's. Majubastraat, De Kreek - transportbedrijf.

Neringdoenden Slikkerveer.

Bij de genoemde bedrijven, die in Slikkerveer vele mensen aan het werk hadden, behoort ook de Fabriek van Klinknagels en Schroefbouten voorheen Joh. Smit. De volgende reacties ontvingen wij van de heer Wim van de Velde, oud inwoner van Slikkerveer en thans wonend in Zevenbergen. Willemstraat. Radio Stolte (later Andre Verhoeven). Graaf Adolfstraat. Kapper Stok. Benedenrijweg/hoek Amaliastraat, sigarenwinkel Muilwijk. Benedenrijweg. Textiel Muilwijk, Visboer -Frans van der Linden, Reedijk - schilder en drogist, Jaantje de Joode - snoepwinkel, Honkoop - kruidenier (later Arie Ros), De Werken - kruidenier, Hoorman - schoenhandel en reparatie. En bij de werf Gusto, kruidenier Stam. Van de heer Ouwens uit de Graaf Janstraat nog een aanvulling: naast de Groot en Van Vliet: Piet van Bil - slijterij en Bovenringdijk Ridderkerk Taselaar - oliehandel enz. Aanvulling van de heer Aart Schutte: Willemstraat. A. Schutte - aannemer, Piet Boonstoppel - groenteopkoper, (wordt vervolgd met deel 2)

Ger de Jong.

Vervolg Neringdoenden na de Tweede Wereldoorlog deel 2.