Vishandel Wido aan de Molendijk.

Havenkant: Gravesteijn,café. Aad en Fien Leijs, wagenmaker en timmerman.
Gert Leijs, bodedienst. Piet Breems, schoenmaker. Nugteren, kolenhandel. Flip Hofman, schipper. Lodder, lierenfabriek. Monster, metselaar. Bejaardentehuis.Job Vlasblom, melkhandel.Wim de Winter, zand- en grindhandel (later Piet de
Jong). Berkman, kolenboer. Frans Schop, timmerwerk.  Hannes van Driel, havenmeester (later Hannes Schouten tevens klein boertje).
Stoep van het dorp: Rien Ampt, café, Nugteren, verzekeringen. A. Blonk, kleermakerij o.a. buitenmodel uniformen voor het Nederlandse leger. Cor Bos, tabakswaren. Gerrit den Hoed, aardappel, groente en fruithandel. Adrie de Zeeuw, kruidenier. Wout Bulsing, boekhandel. Buising, timmerman. P. van der Gijp, aannemer. Klaart Rijsdijk, slagerij. Dirk van der Staaij, kruidenier. Braaksma, Foto en drogisterij. Rijsdijk, textiel. Bodegom, slijterij. Sonneveld, schoenhandel en reparatie. Joh. van Galen, kruidenier. Cees Borsje, schilder en later ook kruidenier. Jan Huizer, boekhandel in de voorkamer (Jan is invalide en daarom aan huis gebonden). Rottier, kleermaker. Lagendijk, schoenmaker.
Kerksteeg (kikkersteeg) vanaf de onderdijk: L. van Vuren, schilder. Peer den Hoed, groentehandel. Kranendonk,meelhandel. De Beer, stoelen-atter. Jan Bakker, rijwielhandel en reparatie. Velthuizen, metselaar. Floor de Zeeuw, boer. Van Noppen, schildersbedrijf.
Kerkweg: A. van Wingerden, electriciën. P. Lodder, kruidenier. Teunis van Noordenne, kruidenier. Hooijmeijer, timmerman (vroeger was het een abattoir). A. van der Staaij, kaashandel. Nugteren, directeur van de Boerenleenbank. Van Wingerden, olieboer petroleum. Snijders, bodedienst. Jaap Lodder, butagas-kook-toestellen. Jo van der Waal, bloemist. Jan van de Hoek, olieboer petroleum. Rinus Versevelt, tabaksartikelen en snoep. Knelis Provily, textiel. Jan Boer, groentehandel. Van Pelt, rijwielhandel en reparatie. Den Hoed, drukkerij. Aai de Purel, krantenbezorger. A. de Haan, olieboer. Meijer,kapper. Janus Stolk, straatven¬ter textiel. Ger van Wingerden, eerste patattent van Ridderkerk. Kok, metselaar. Wout den Deugd, melkboer. Gerrit den Otter, kruidenier. Toon Soeteman, kolenboer (later Ahrend Lichtdruk). Mathyi, Café-restaurant en benzinepomp. De Looze, bakkerij.
Lagendijk vanaf centrum: Gebr. Verstegen, hoefsmidstalhouder en kolenhandel. Aai van Wingerden, kruidenier (Spar), Van de Waal-W. Bol, boerderij. Grad Plaisier, melkboer. Co Heiman, café. Maaskant, boer. Plaisier, boer. Henk van 't Zelfde, lorrenboer. Bakker Sinon, bakkerij (later Arend Lagendijk, snoep enz.). Van Splunder, bouwbedrijf. Driek Los, kruidenierswaren. H. Konijnenburg, kolenhandel. De Bruin, vrachtrijderveevervoer. J. Scheurwater, groentehandelaar, J. Plaisier. textiel en meubelen. Blok, boer. Toon Verzijl, schoenmaker, Van Nes, boer. P. den Hoed, wijnhandel en stroopmakerij. W. den Hoed, wijnhandel. A. van de Hoek, boer. W. van Herk, textiel. Piet van der Linden, bakkerij. A. Krouwel, tuinder. J. Krouwel, tuinder. H. Krouwel, melkhandel. Bezemer, tuinder. Dirk Wien, straathandeltje. Bram Kranendonk, kruidenier en tuinder. Van Halem, kolenhandel. De Jong, timmerman. C. van Pelt, tuinder. C. Labrijn, tuinder. T. van der Steen, tuinder. G.A. van der Waal, boer en tuinder. Oosthoek, typeschool. Jaap Kranendonk, groentegrossier. Mans, schilder. J. van der Staaij, modelmakerij. Jan Verschoor, rijwielhandel (kleine gunst). De Keizer, kruidenier. Broekzitter, drukkerij. Van Dam, klompenhandel. Visser, timmerman. Hakkenberg, hoef smid, Bellevue, café.
Na invoering van de AOW in 1957 zijn vele kleine zelfstandigen gestopt met hun negotie. In de loop van de tweede helft van de vorige eeuw kwamen er de winkelcentra zoals we die nu kennen. Een aantal van de in bovenstaande lijst genoemde neringdoenden bestaan nog steeds en treffen we in deze winkelcentra. Ook bij deze terug in de tijd het verzoek aan lezers om correcties door te geven aan de Oudheidkamer: 0180-430615 of info@oudridderkerk.nl.

Ger de Jong

26-04-2017