In de trouwzaal  van de Oudheidkamer is een prachtig glas-in-lood raam aanwezig. De afbeelding hierop is Sint Joris die de draak verslaat. Zoals bij velen bekend, is dit het gemeentewapen van Ridderkerk.

Uit nasporing is gebleken dat het raam een geschenk is, dat werd aangeboden aan oud-burgemeester Klein bij zijn afscheid van de gemeente Ridderkerk in 1935. In 1995 kwam dit glas-in-lood raam in bezit van de Stichting Oud Ridderkerk. Medewerkers van de afdeling technische dienst maakten er toen een keurige nieuwe lijst omheen en het raam kreeg aanvankelijk een plaats op de entresol. Uit latere bevindingen is gebleken dat het raam onderdeel uitmaakte van een groter verband en in een grotere omlijsting heeft gezeten. In de Oudheidkamer werd, om het raam een mooie uitstraling te geven, een verlichting achter het raam gemaakt. Bij de inrichting van de trouwzaal heeft het raam een opvallende plaats gekregen waardoor het nog beter tot zijn recht komt.

Rondom de geschiedenis van het raam is inmiddels het een en ander bekend geworden: De heer  Wim Wilschut uit Hattem, al vele jaren actief donateur van de Stichting Oud Ridderkerk, verstrekte de volgende gegevens:

Zijn vader, Teunis Wilschut, gehuwd met Teuntje Hilda de Zeeuw, kocht het raam direct na de oorlog bij de afbraak van de burgemeesterswoning in Ridderkerk. Welk huis dit is geweest was Wim Wilschut niet precies bekend. Vader Teunis liet het raam aanbrengen in zijn nieuwe woning in Den Bosch, als verrassing voor zijn vrouw. Zowel vader als moeder waren namelijk afkomstig uit Rijsoord. De grootvader van Wim Wilschut, Maarten Wilschut, was daar smid. Hij was getrouwd met Dana Annetje Elshout. Eén van hun kinderen was zijn vader Teunis Wilschut. Teunis werd timmerman en later architect. Hij ontwierp zelf hun nieuwe huis in Den Bosch. Het gezin van Teunis  woonde oorspronkelijk in Vught, waar 7 van de 8 kinderen werden geboren. Moeder Teuntje Hilde de Zeeuw was de dochter van Jan Gerrit de Zeeuw, vlasboer, doch later burgemeester van Ridderkerk. Dit verklaart bijna zeker de bekendheid met het betreffende raam toen het burgemeestershuis werd gesloopt.

Teunis Wilschut overleed in 1961, waarna zijn vrouw in 1971/1972 naar Hilversum verhuisde. Het huis in Den Bosch werd daarop verkocht aan een Stichting. Bij de noodzakelijke verbouwing werd het raam verwijderd en te koop aangeboden. Bekend is geworden dat de heer  Saarloos te Zaltbommel het heeft gekocht en het, via  een relatie in Ridderkerk, daarna aan de Stichting Oud Ridderkerk heeft geschonken. Deze Ridderkerkse relatie was de heer Ger de Jong, die samen met de heer Arie Stout geregeld heeft dat “het raam” naar Ridderkerk teruggehaald werd. Het raam kwam hiermede weer terecht in de woonplaats waar het hoorde!

Leen Plaisier (2007).