De Fokker T-5 856 op Schiphol.

Als je op de Oostmolendijk staat zie je hoog boven de rivier De Noord de brug naar Alblasserdam. Kijk je richting de rivier dan zie je een mooi natuurgebied: de Crezéepolder. De Crezéepolder is vernoemd naar burgemeester Crezée die zich tijdens zijn ambtsperioden van 1935 tot 1942 en 1945 tot 1949 heeft ingespannen voor de drooglegging van de grienden aan de buitenzijde van de Molendijk. Het is de bedoeling tussen het Nieuweveer en de Oostendam er landbouwgebied van te maken. Ver hiervoor staat de polder bekend als de Oude Bospolder of, zoals de bewoners van de buurtschap De Oude molen zeggen, d'Ouwepolder.

Op de vlucht.

Als op 10 mei 1940 de oorlog uitbreekt, verdedigen Nederlandse soldaten in hevige gevechten de brug over de Noord. De opdracht is de oprukkende Duitse soldaten vanuit Brabant te stoppen. De bewoners van de huizen aan de Oostmolendijk, wat toen De Oude Molen heette, zien hoe Alblasserdam gebombardeerd wordt en maken dat ze weg komen. Zij vluchten tussen de strijdende partijen door naar het centrum van Ridderkerk. Een pasgetrouwd echtpaar vlucht op de fiets over de Molendijk maar plotseling slaat hun de schrik om het hart als een kogel één van de banden aan flarden schiet. Boer Blok is ook met zijn familie gevlucht maar moet dezelfde dag weer terugkeren om zijn koeien te melken. Hij gaat achterlangs door het veld tot hij tot zijn verbazing een paar meter voor zich steeds hoopjes zand omhoog ziet komen.
Ook de familie Kranendonk (de molenaar) zoekt een veilig heenkomen, maar keert na twee dagen al weer terug. Het is niet alleen het huis dat zij niet zonder toezicht willen laten, maar ze willen ook in de buurt van het pakhuis vol diervoeders blijven. Ze kijken vreemd op, als ze zien dat een granaat via het raam het huis ingekomen is en via een binnendeur en een raam aan de achterzijde het huis weer verlaten heeft, met achterlating van een geweldige ravage.

Luchtgevecht.

Vroeg in de morgen van 13 mei 1940 stijgt de laatste vanaf Nederlandse bommenwerpers van Schiphol op. Het toestel, de Fokker T-5 856, wordt begeleid door twee jagers type Fokker G-1. Het is de zevende vlucht, die het toestel in die meidagen maakt. De opdracht is: bombardeer de verkeersbrug bij Moerdijk. Zo hoopt de legerleiding de opmars van de Duitsers te kunnen stoppen. De machine werpt twee bommen van elk 300 kg af en gaat op weg naar de thuisbasis. Ter hoogte van Dordrecht wordt het door de Duitse jagers onderschept en beschoten. De brandende machine stort neer in de griend bij de Oude Molen. Twee bemanningsleden overleven de crash. Zij proberen hun brandende kleren in het water te doven, maar komen om het leven, als de Duitse jagers terugkeren en het wrak beschieten. Niemand van de bemanning heeft het gevecht overleefd. Op 15 mei 1940 wordt de bemanning op de begraafplaats Rusthof in Ridderkerk begraven.

Een nieuwe bestemming.

In december 2008 wordt het bestemmingsplan goedgekeurd om van de polder een Zoetwatergetijdengebied te maken. Zo'n gebied komt heel weinig voor in Europa en zeker niet in ons waterrijk rivierengebied. In het jaar 2015 starten omvangrijke werkzaamheden. Er wordt veel grond verzet, paden aangelegd en bruggen gebouwd. Gelijktijdig is de Molendijk versterkt om het water en de natuur weer hun gang te laten gaan. Het geheel is in 2017 voltooid en opengesteld voor het publiek.

L. Willemstein (Bron: Uit een verhaal van Dick Kranendonk)