Eigenaar van Partycentrum Jaap van der Graaf. Maar deze inmiddels 71-jarige bekende Ridderkerker heeft in zijn werkzame leven heel veel verschillende dingen gedaan en kan daar met smaak over vertellen. Zo vertelt hij dat hij al als 10-jarig ventje met de paard en wagen van bakker Huij ser van de Benedenrijweg meeging om langs de deur brood te bezorgen in Slikkerveer.
Dat gebeurde dan op de woensdagmiddagen samen met de knecht van bakker Huïjser, Henk Lagendijk die, zo herinnert hij zich nog, trompet speelde bij Sursum Corda. Als er bij de Slikkerveerse werf van De Groot en Van Vliet in de jaren vijftig moest worden overgewerkt kregen de werknemers een broodmaaltijd en het brood werd dan geleverd door bakker Huijser. Gesneden! En dat snijden gebeurde met de hand door de bakker zelf.
In die tijd is waarschijnlijk ook zijn passie voor. paarden ontstaan. Op zijn twaalfde reed Gert al op het ongezadelde paard van de bakker naar Ridderkerk, naar smid Verstegen en later Stolk. Gert woonde in de Beatrixstraat, de straat waar Arie Hak zijn later wereldwijde transportbedrijf begon. Aric Hak was een groot paardenliefhebber en Gert heeft vele jaren als hobby in Barenrecht zijn paarden helpen verzorgen. Ook mocht hij mee naar veel concoursen in Nederland.

Snackbar.

Na de lagere school ging Gert naar de bakkersschool in Rotterdam en zijn eerste baantje, hij was toen een jaar of vijftien/zestien, was bij bakker Vlot. Na twee jaar is hij overgestapt naar bakker Van der Linden aan de Lagendijk. Hij werkte daar onder meer met collega's Cees en Miek van Beek, de latere uitbaters van de koffietent Moustache bij het busstation op het Raadhuisplein. Bij het invoeren van de vijfdaagse werkweek ging Gert ook twee dagen in de week de wijk in als broodbezorger. Zijn wijk was in het centrum waaronder bijvoorbeeld de Re m b rand t weg. Na een tijd gewerkt te hebben in het restaurant van de manege in Barendrecht is hij voor zichzelf begonnen. De Snackbar Frebari aan de Margriete van Cornenestraat was een begrip in Ridderkerk en menigeen denkt met weemoed terug aan het patatje met door Gert eigenhandig gemaakte pindasaus. Een traktatie! Ook o ver de Snackbar Bolnes aan de De Wet-straat zwaaide hij de scepter. Hij weet zich nog precies te herinneren wanneer die zaak geopend werd: dat was op de eerste autoloze zondag in 1973.

Mooie verhalen.

Tussendoor werkte hij ook bij zijn oom Jaap van der Graaf in het dans- en zal en-centrum aan de Kievitsweg. Gert weet nog mooie verhalen te vertellen over al die Ridderkerkse kinderen die op mooie zomerdagen vanuit het zwembad Dolfijn het bruggetje overstaken om bij Ome Jaap een frietje of een ijsje te kopen. Het was altijd hard werken aan de Kievitsweg en Jaap van der Graaf kreeg zoveel vertrouwen in zijn neef dat Gert ruim twintig jaar geleden het zalencentrum kon overnemen. Hij heeft daar met veel succes de meest uiteenlopende activiteiten ontplooid.
Maar ook Gert bereikte een leeftijd dat hij er wel eens mee wilde stoppen. Helaas was er geen opvolger te vinden en binnenkort wordt deze legendarische ontmoetingsplaats gesloopt en moet plaatsmaken voor woningbouw. Een tijdperk is ten einde, maar heel veel Ridderkerkers houden mooie herinneringen over aan de tijd dat er op deze plaats werd gedanst, bruiloften werden gevierd en allerlei feestelijkheden plaatsvonden.

In het boek "Ridderkerk na de Tweede Wereldoorlog" dat kortgeleden is verschenen is een fors hoofdstuk gewijd aan het fenomeen "Ome Jaap". Het boek is nog in beperkte oplage te verkrijgen bij de Oudheid-kamer en boekhandel De Ridderhof.