Op 20 mei organiseerde de stichting Oud-Ridderkerk een dia en filmavond in St. Joris. Deze avond trok ongeveer 250 bezoekers, we hebben naar aanleiding van deze avond verschillende leuke reacties en schitterende "verhalen van vroeger" te horen gekregen. Mevrouw J.M. Lodder-Schneider uit de Govert Flohilstraat zond ons over de hierboven afgebeelde oude ansichtkaart, die wij ook als dia in St Joris vertoonden, met het volgende verhaal:

"Naar aanleiding van uw avond over Oud-Ridderkerk wil ik u het volgende vertellen. De man met de handkar op de foto van de Lagendijk was mijn vader, bode Schneider. Mijn vader is geboren in 1880, en kwam ongeveer in 1910 naar Ridderkerk. Hij begon hier een bodedienst op Rotterdam via de Dordtsestraatweg. Deze bodedienst reed op dinsdag, donderdag en zaterdag. Daags daarvoor haalde mijn vader met de handkar de vracht(jes) voor de volgende dag op bij de harde- en zachte Bakker, en bij de middenstand.

Op de avonden voorafgaand aan de dagen dat de bodedienst reed, brachten de mensen bij ons thuis in alle stilte en in ‘t geheim (in die tijd werd over zulke zaken nog erg geheimzinnig gedaan!) flesjes urine voor de bekende Rotterdamse waterkijker dokter Bijsterveld, wel 10 op één avond! Vader nam die flesjes 's morgens mee naar Rotterdam, en bracht 's avonds medicijnen mee terug.
Een ieder dacht dat vader met de flesjes in de wachtkamer van de dokter moest wachten op zijn beurt. In feite gingen de flesjes in één mandje, dat hij afgaf en later op de dag weer ophaalde met de medicijnen. Vader rekende voor deze "transporten" een kwartje per stuk. Wat de dokter rekende weet ik niet".

Dit stukje verscheen eerder in de rubriek van de Stichting Oud Ridderkerk in De Combinatie van 11-06-1981.