Zwerven mocht, maar bedelen niet.

Bedelaars met een slecht humeur, ook dat kwam voor. De bedelaar, Joris Kennis, was opgepakt en stond op 25 februari 1803 voor de hoge vierschaar van Zuid-Holland in Dordrecht. Op 22 februari 1803, om twee uur 's middags, kwam Joris aan de deur bij Jan van Nes, 58 jaar oud, een boer onder Ridderkerk. Hij vroeg bij de boerderij om wat te eten en wat geld. Hij kreeg van de boerin een duit, en van de zoon van de boer een stuk brood met kaas. Joris wei¬gerde dit, vond het kennelijk niet voldoende. Hij werd brutaal. De boerin merkte toen op: "De kaerel schijnt dronken." Waarop de bedelaar terugsnauwde: "Waar is dat wijf die zegt dat ik dronken ben?" De boerin vroeg toen waar hij thuishoorde. "Wel, ik ben een Pruijs", was het antwoord. De boer vertelde hem dat hij hier niet mocht bedelen. Zo niet, dan zou hij het de baljuw laten weten. "Ik ben niet bang voor den bailliuw, ik heb voor heeter vuur gestaan," was het antwoord. Waarop boer van Nes zijn zoon opdracht gaf om per paard dit incident te gaan melden bij de schout. Kijk, toen vluchtte bedelaar Joris Kennis scheldend weg. Hij kwam later die dag ook aan de Oostendam (boven H I Ambacht). Daar "vroeg hij een aalmoes" bij Johanna Gijsberta Davidson, de vrouw van bakker Adrianus van der Meer. Johanna, een vrouw van 54 jaar, was thuis samen met haar achttien jaar oude inwonend dienstmeisje Helena Koert. Wel, de aalmoes werd geweigerd met de mededeling dat bedelen verboden was. Johanna raadde Joris aan "dat hij voorzichtig moest zyn, wyl hij bij het Rechthuys was." Joris kreeg er een rot-humeur van en zei "Ik schijt in het Regt, en in het Regt-huis; ik ben een metselaar. Maar uwe man is een schelmachtige en schurkige bakker." Johanna probeerde hem nog op andere gedachten te brengen maar kreeg toen zélf de volle laag met "toverheks, donderhoer, en strontpot." Ja, schelden kon Joris goed. Appeltjes jatten Ja, hoe "berispt" men pubers? "Te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken". Het zal voor baljuw en schepenen van de hoge vierschaar van Zuid-Holland een discussiepunt zijn geweest. . .

Harry Aardoom.