Waalweg 39 boerderij Jan de Koning (later fam. V.d. Hoek).

Herman van Hal, geboren en getogen Rijsoordenaar, heeft vele jaren in onze Ridderkerkse Oudheidkamer rondleidingen verzorgd. Hiervoor heeft hij een enorme hoeveelheid historische gegevens verzameld, waaronder veel feiten over zijn geboortedorp Rijsoord. Ter gelegenheid van een lezing die hij over dat onderwerp gaf, tekende hij het volgende op over boerderijen en tuinders in Rijsoord:
'In het verleden waren er in Rijsoord heel wat boerderijen. Aan de Pruimendijk bijvoorbeeld Hannes van der Vorm en even verder Dirk van der Vorm. De stee van Hendrik Reedijk, nu als nieuwe stee verderop gebouwd en bewoond door Henk Reedijk. De boerderij van Siem de Koning en de Burchthoeve van Piet van der Poel. Aan de Rijksstraatweg stonden de stee van v.d. Hoek; van Jan Plaisier en van Aai Commijs. Aan de Voorweg V.d. Berg en aan de Kikker of Kerksteeg de stee van Aai de Zeeuw. Verder aan de Waalweg de stee van De Koning en van Leeuwenburg.
Deze boerenbedrijven brachten uiteraard veel bedrijvigheid met zich mee.Vooral 's zomers als het veevan de stal naar de weide of van weide naar weide werd  verkast waren de wegen het domein van het vee. Loslopende koeien hadden altijd voorrang. Tweemaal per dag werd de melk opgehaald door de melkwagen. Vol bewondering zagen we de chauffeur de volle bussen met melk op de wagen slingeren. Volle wagens met graan of hooi gedroogd op het land waren een lust voor het oog. Als het land leeg was mochten we nog restanten lezen voor onze konijnen.

Suikerbieten.

Tijdens de bietencampagne mochten wij als schooljongens helpen met de bieten te laden of te lossen, soms in de schuur waar de voerbieten werden bewaard voor de winter om dan aan het vee te voeren. De suikerbieten werden overgeladen in een treinwagon van de R.T.M. die aan de Schalksedijk een laadstation had. Vandaar werden ze naar Puttershoek gebracht en door de suikerfabriek verwerkt. De beloning was vaak een kleipeer of gewoon niets want je was al blij als je mocht helpen en je voelde je dan al een grote vent. De moeders waren meestal niet zo blij met het verzette werk, de kleren hadden een extra wasbeurt hard nodig en daar waren zij weer goed voor.

Tuinders waren er ook best veel in Rijsoord, alleen ken ik ze niet allen bij name. Een feest was het als je mee mocht rijden naar de veiling in Barendrecht of Zwijndrecht. Veel in de tuinderijen is er ook veranderd zo had je vroeger bijna geen kassen, nu zijn er maar weinig tuinders zonder een groot warenhuis zoals de kassen nu genoemd worden. Dat dit bij storm en hagel een kwetsbaar goed is zal duidelijk zijn.