Op versierde voertuigen voor de Bevrijdingsfeestoptocht door Ridderkerk.

Bevrijdingsdag!

Jannie van Splunder is 13 jaar als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Ze woont in Ridderkerk tegenover de Kerkwegschool en is de dochter van de latere wethouder en loco-burgemeester H.A. van Splunder. Tijdens de oorlog noteert ze nauwkeurig haar belevenissen in een dagboek. Tijdens de bevrijding komt haar gevoel van blijdschap en opwinding duidelijk naar voren. Maar het blijft oppassen voor de nog aanwezige Duitsers.
De uitzinnige feestvreugde zwelt verder aan op de 5e mei. Jannie van Splunder schrijft in haar Ridderkerkse dagboek: 'Op het dorp is nu een grote vlaggenzee, het is er stikdruk, en de winkels verkopen vlaggetjes en oranje papieren mutsen, en schortjes en schoudermanteltjes van oranje, en ook kleine papieren Engelse vlaggetjes. Waar ze het zo gauw vandaan halen mag Joost weten!'
Voor verschillende winkelramen hangt de editie van Trouw. 'Zo leuk dat die moffen alles moeten slikken', merkt Jannie verheugd op. Maar waar blijven nu toch die Tommies? Of de Canadezen?
De ondergrondse is al wel in het Ridderkerkse straatbeeld te zien. Maar de Duitsers zijn er ook nog steeds bewapend. Als dat maar goed blijft gaan! Een Duitse soldaat gooit uit frustratie over de nederlaag van zijn land een handgranaat midden op de Kerkweg. Er raakt niemand gewond, maar de ruiten van de huizen van Leenheer, Van Galen en weduwe Visser zijn gesprongen. Iedereen is zich rot geschrokken, "t Is een lange vent met een hoornen bril, telkens rijdt hij heen en weer óp de fiets met een handgranaat achteloos in zijn hand. We zullen voor hem moeten oppassen!'
Er zijn her en der nog meer kleine incidentjes. Duitsers scheuren Nederlandse vlaggen aan stukken. Dit gebeurt bij Van der Jagt (Kerksingel). De stukken stof gooien de Duitse soldaten in de vijver voor het huis van dokter Op de Coul. Het hoofd van de openbare school, De Weerd, wordt hard aangepakt omdat hij na negen uur nog buiten is. Met zijn handen omhoog moet hij van de Duitsers een tijd lang in het poortje voor zijn woning staan. En aan de Lagendijk houden de Duitsers een predikant uit Oud-Alblas gevangen.
Op deze dag, 5 mei, worden tegelijkertijd in Wageningen de formele besprekingen gevoerd over de wapenstilstand met de Duitsers. Deze vinden plaats in Hotel De Wereld. De documenten worden pas de volgende dag pas, 6 mei 1945, ondertekend. Nu is Nederland dan eindelijk echt officieel vrij!
Op 6 mei wordt er 's ochtend een dankdienst in de Singelkerk gehouden. De preek van ds. Van der Zee zal in gedrukte vorm de komende dagen te koop zijn. De opbrengst is bestemd voor oorlogsslachtoffers. Daar gaat ook de collecte naar toe. En eindelijk mag het Wilhelmus weer gezongen worden! De kerkgangers sluiten de dienst af met het eerste en het zesde couplet. De Duitsers maken zich dan al langzaam klaar voor hun vertrek. Her en der verbranden ze documenten. Om belastende informatie te vernietigen. Voor het huis van de Ridderkerkse notaris Smelik wemelt het van de nieuwsgierige Ridderkerkers. Hier zijn de hoogste.