De Oudheidkamer van Ridderkerk

Filmpje 50 jaar Stichting Oud Ridderkerk

De Ridderkerkse Oudheidkamer treft u aan in de historische dorpskern, aan de Kerksingel 26. Het plaatselijk museum huist in de voormalige, uit 1840 daterende, dorpsschool. De school werd begin jaren tachtig van de vorige eeuw verbouwd en ingericht als Oudheidkamer. Sinds die tijd hebben de activiteiten van de Stichting Oud Ridderkerk een grote vlucht genomen. In een permanente tentoonstelling wordt de historie van Ridderkerk belicht en zijn tal van typisch Ridderkerkse zaken te bezichtigen.
Daarnaast wordt door de Stichting zo’n 8 tot 10 maal per jaar een wisselexpositie ingericht over een keur van onderwerpen. Deze onderwerpen variëren: Ridderkerkse kunstenaars exposeren en het Ridderkerks verenigingsleven krijgt, bijvoorbeeld ter gelegenheid van een jubileum, de mogelijk om iets over hun werk en geschiedenis te laten zien. Kortom, de Oudheidkamer is van en voor de Ridderkerkers.

Op de “Singelzolder” worden lezingen, dia-voorstellingen en informatiebijeenkomsten gehouden.

Uitbreiding.

Door de vele activiteiten die door de inmiddels tachtig vrijwilligers van de Stichting Oud Ridderkerk worden ontplooid, groeide de Oudheidkamer uit zijn jasje. Omdat de aan de Oudheidkamer grenzende onderwijzerswoning vrijkwam, kon deze bij het museum worden gevoegd. Door een goede samenwerking met de gemeente Ridderkerk, het bedrijfsleven, de middenstand en de burgerij werden voldoende middelen bijeen vergaard om de verbouwing te realiseren.

Op 12 oktober 2000 kon het gerenoveerde pand opnieuw in gebruik worden genomen. De werkgroepen, zoals genealogie en de fotoclub, kunnen sindsdien hun werk onder goede omstandigheden voortzetten en publiek ontvangen. In de prachtige nieuwe wisselexpositieruimte hebben inmiddels al tientallen tentoonstellingen opgesteld gestaan.

Een groep enthousiaste vrijwilligers is nog wekelijks bezig om in de verschillende ruimten onderhoudswerkzaamheden en kleine verbouwingen te realiseren. Sinds mei 2004 beschikt de Oudheidkamer over een lift, waardoor nu het hele gebouw goed bereikbaar is voor bezoekers die wat minder ter been zijn, dus ook voor rolstoelgebruikers. De toegang tot de Oudheidkamer is gratis.

Trouwen in de Oudheidkamer

In de Oudheidkamer is één van de voormalige schoollokalen ingericht als sfeervolle trouwzaal. Bruidsparen kunnen in Ridderkerk tegenwoordig uit meerdere locaties kiezen waar hun huwelijk wordt gesloten en de Oudheidkamer is één van de mogelijkheden.

Aanvragen om in het plaatselijk museum te trouwen verlopen via het Gemeentelijk Service Centrum in het gemeentehuis. tel. 0180 - 451234
De openingstijden van de Oudheidkamer en het Infocentrum vindt u op de homepage

Rondleidingen

Voor groepen en schoolklassen bestaat er ook gelegenheid om buiten de openingstijden van het museum te worden rondgeleid.

U kunt hiervoor een afspraak maken met de heer Tini Bekkers.

De Oudheidkamer is rolstoeltoegankelijk en heeft een lift waarmee u ook de eerste en de tweede verdieping kunt bereiken.

Schoolbezoek Oudheidkamer

Een bezoek aan de Oudheidkamer kan als volgt verlopen:

•    Als introductie een video van 15 minuten over Thijs die op school straf kreeg en na schooltijd bij de klompenmaker, de hoefsmid en de kuiper langsging.
•    Vervolgens een rondleiding door het museum, eventueel met extra aandacht voor een door de leerkracht aangegeven onderwerp.
•    Daarbij een kort bezoek aan een tijdelijke tentoonstelling in het museum, die geschikt is voor kinderen.
•    Later eventueel het tijdelijk tentoonstellen van de werkstukken van de leerlingen op de Singelzolder n.a.v. hun bezoek; het plaatsen van foto's op de website www.oudridderkerk.nl

Tijdelijke tentoonstellingen: ZIE PAGINA ACTUEEL

aanbieder: Stichting Oud Ridderkerk contactpersoon: Nelleke Groenenboom , tel. 06 41171120.
plaats: De Oudheidkamer, Kerksingel 26, Ridderkerk rondleiding in overleg groep 4 t/m 6

Oudheidkamer Ridderkerk

Verscholen achter het nieuwe winkelcentrum ligt de prachtige oude kern van Ridderkerk. Daar vindt u in de geheel verbouwde Singelschool de Oudheidkamer van Ridderkerk.
In dit museum kunnen de kinderen beleven hoe het vroeger was, toen oma en opa nog kinderen waren. Op de begane grond kunnen de leerlingen kennis maken met de scheepsbouw, de 'harde' en de 'zachte' Bakker, de landbouw en de vlasbewerking. En ook met de geschiedenis van Huys ten Donck en met de archeologische vondsten van kasteel Huis te Woude.
Op de entresol zijn een huisje, een winkel en een schoenmakerij ingericht. Verder vind je er gereedschap van de timmerman en de klompenmaker. Hoe moest je een brand blussen met die oude brandspuit? En welke spelletjes werden gespeeld? Waarom moest de meester op school zo streng zijn? De kinderen van nu mogen in een oude schoolbank zitten en ervaren of het moeilijk is om met een griffel op een lei te schrijven.