Twee V.O.C. schepen met de naam "Ridderkerk" deel 1

Een fregat van het type "Ridderkerk".

De eerste "Ridderkerk" van het type "fregat" (het schip kon zowel als oorlogsschip of als koopvaardijschip gebruikt worden) werd gebouwd op de eigen werf van de V.O.C, aan de Oostzeedijk te Rotterdam. Het was voor de V.O.C.- begrippen een nogal klein schip, met een lengte van 115 Amsterdamse Voet (32,55 meter). De tonnage bedroeg 250 last (500 ton) en er was plaats voor maximaal 116 koppen.
Op 4 april 1726 begon de eerste reis van de "Ridderkerk" vanuit Goeree naar Batavia (Nederlands-Indië). Kennelijk ging niet alles even voorspoedig, want men bereikte de tussenstop Kaap de Goede Hoop pas 16 maanden later, op 5 augustus 1927. Je vraagt je dan af: "hoe hebben de (meeste) opvarenden dat overleefd". Als je normaal gesproken het traject in 5 - 6 maanden kan afleggen reken je bij het inslaan van de benodigde proviand toch niet op een reis die 16 maanden gaat duren. Na een stop van 11 dagen vertrok men op 16 augustus voor het laatste gedeelte van de reis, om op 30 oktober 1727 in Batavia aan te komen. De opdrachtgevers voor deze reis, maar ook kapitein Jan de Graaf, zijn bemanning en passagiers zullen blij geweest zijn dat men eindelijk het einddoel had bereikt. Na een totale reisduur van bijna 19 maanden zal men wel tijd nodig hebben gehad om van de vermoeienissen bij te komen.

Sneller terug.

Het schip kreeg voorlopig geen lange terugreis toegewezen, want de "Ridderkerk" vertrok met als eindbestemming Texel pas op 19 juli 1729. Ook deze reis stond onder het bevel van kapitein Jan de Graaf. De terugreis verliep aanzienlijk sneller, want na een korte tussenstop bij Kaap de Goede Hoop bereikte men op 4 januari 1730 Texel.
Er was niet al te veel tijd om het schip weer vaarklaar te maken, want op 2 mei 1730 begon de volgende reis naar Batavia, nu onder het bevel van kapitein Gerrit Klinkhamer. Dit keer ging de reis kennelijk voorspoedig aangezien men al op 28 augustus Kaap de Goede Hoop bereikte.
Na een stop van 12 dagen ging de reis weer verder en op 27 oktober 1730 bereikte men Batavia. Met een totaaltijd van bijna 6 maanden zal iedereen tevreden zijn geweest.

Laatste reis.

De terugreis naar Texel begon eerst op 2 april 1734. Waarom het 3½  jaar duurde voordat het schip koers kon zetten richting Kaap de Goede Hoop en Texel is mij niet duidelijk geworden. Dat men het schip zo'n lange tijd "opgelegd" zou hebben lijkt mij onlogisch; een schip moet immers varen wil het geld opbrengen. Wellicht heeft het schip tussendoor nog wat kortere reizen gemaakt. Hoe dan ook, onder leiding van kapitein Willem Haysen vertrok men "richting huis". Na 8½ maand, wat niet bepaald erg snel was, bereikte
men Kaap de Goede Hoop. Voordat men de trossen losgooide voor het vertrek naar Texel ging er weer 2½ maand voorbij en was het inmiddels 3 maart 1735 geworden. Ook het laatste traject kwam niet in aanmerking voor de snelheidsprijs, want de aankomst bij Texel was op 12 oktober 1735.
Nadat het schip nogmaals een retourreis Texel – Batavia • Texel gemaakt had vertrok de "Ridderkerk" op 10 maart 1737 voor, wat later bleek, de laatste reis naar Batavia. De aankomst daar was op 15 september 1737. Welke reizen vanuit Batavia daarna nog hebben plaatsgevonden is mij onbekend, maar uiteindelijk is de "Ridderkerk" in 1743 vergaan ter hoogte van Perzië (het huidige Iran).

Vervolg Twee V.O.C. schepen met de naam "Rideerkerk" deel 2.