Ridderkerk in 1965 deel 1

In 1965 werd de Ontmoetingskerk gebouwd. De kerk die 30 jaar later al weer werd gesloopt.

Op 29 oktober 2015 bestond de Stichting Oud Ridderkerk 50 jaar. Om dit te vieren was er op 26 september een feestelijke bijeenkomst in de Oudheidkamer. Eén van de activiteiten op die middag was een toespraak van Teun Rijsdijk, die vele gebeurtenissen uit 1965 de revue liet passeren. Het gedeelte dat over Ridderkerk ging vindt u hieronder afgedrukt.
Hoe zag Ridderkerk er uit in 1965 en wat gebeurde er allemaal wat de tongen bezig hield? Een schat aan informatie leveren de naoorlogse gedigitaliseerde edities van het weekblad De Combinatie op. In te zien via de website van de Oudheidkamer www. oudridderkerk.nl. In Ridderkerk staat de vooruitgang niet stil; op 29 oktober wordt de Stichting Oud Ridderkerk, die zich ten doel stelt het behouden van roerende en onroerende goederen uit de geschiedenis van Ridderkerk, opgericht. Dat zal u inmiddels duidelijk zijn. In 1965 wordt de Gereformeerde Ontmoetingskerk aan de Lohmanstraat gebouwd, die het overigens maar dertig jaar uitgehouden heeft. En nu we toch religieus bezig zijn: Op 25 maart wordt de fiets van Ds. Hagen, die een huisbezoek aflegt, gestolen. Nooit meer iets van gehoord (van de fiets bedoel ik). Het Slikkerveers Zangkoor bestaat 40 jaar. Albert Heijn verkoopt een ons schouderham voor 59 cent en van Dongen uit de Oranjestraat mist een geschoren Cocker Spaniel met een puist boven zijn linkeroog. U merkt het: Het leed ging dit jaar ook Ridderkerk niet voorbij. Maar er is niet alleen leed want de Scheepswerf De Groot en van Vliet laat met de 'Louise Smits' het 100ste gebouwde schip te water en de conciërge van het gemeentehuis, mevrouw Huyser-Lodder, viert haar 40-jarig jubileum.
Drukkerij den Hoed heeft plaats voor een nette jongen, die had je toen nog, en als je bij drogist Brouwer op het Dillenburgplein Marchal Rimpel corrector koopt, zie je het verschil tussen de moeder en de dochter niet meer. Dat kun je op twee manieren opvatten.
Nog meer leed maar dan met een mooi medemenselijk randje: Twee Ridderkerkse bleekneusjes vertrekken naar het Bio Vakantieoord Russenduin in Bergen om daar aan te sterken. W. Punt, de eigenaar van Cinema Sint Joris, waarin voor het vakantieoord gecollecteerd wordt, zal ze met zijn eigen auto wegbrengen.
Muziekhandelaar Henk den Otter, ook wel 'Henk de Klank' genoemd, maakt zijn eerste langspeelplaat die hij Burgemeester C.J. v.d. Hoeven aanbiedt die er dolblij mee is. Waarschijnlijk is de burgemeester nog blijer met de gratis borrel na afloop. Ridderkerk voert het centraal antennesysteem in en het cafetaria van 'Cor Oké' van Wingerden aan de Geerlaan bestaat tien jaar. Hét grote nieuws van 1965: Er waart een pyromaan rond in Ridderkerk en verschillende gebouwen gaan in vlammen op of er wordt geprobeerd brand in te stichten. Het zijn vooral boerderijen die er aan moeten geloven maar ook de rubberfabriek van Bakker ontkomt er op 15 juli niet aan. De politie tast, nu na vijftig jaar, nog steeds in het duister. In het dorp worden heimelijk namen van daders genoemd maar niets is bewezen.
In de Joh. Seb. Bachstraat in Slikkerveer opent wethouder A.C. Boer bij de familie J.S. Frederiks de eerste aardgasaansluiting. Met aardgas was toen iedereen in Nederland nog blij, ook in Groningen. Er zijn plannen alle nieuwe woningwetwoningen in Ridderkerk van centrale verwarming te voorzien.

Vervolg Ridderkerk in 1965 deel 2.