Neringdoenden na de Tweede Wereldoorlog in Slikkerveer deel 1

Slikkerveer vanuit de lucht 1945.

Al eerder verscheen in de rubriek "terug in de tijd " het artikel over de neringdoenden in Bolnes. De gegevens heb ik uit een lijst van neringdoenden na de Tweede Wereldoorlog, die ik 25 jaar geleden heb gekregen van jaren geleden overleden historicus van de Stichting Oud Ridderkerk, de heer Jan van der Es. Een met potlood geschreven lijst, die ik gebruik voor de neringdoenden in Slikkerveer en later in Ridderkerk, Rijsoord en Oostendam. In Bolnes had ik het voordeel dat ik al voor de oorlog regelmatig logeerde bij mijn grootouders in Bolnes en daar ook woonachtig was vanaf 1952. Het is mogelijk dat de heer van der Es namen niet juist heeft gespeld of een verkeerde naam heeft aangegeven. Aan de lezers en dat kunnen oud Slikkerveerders zijn, gaarne correcte naam doorgeven aan de Oudheidkamer aan de Kerksingel.
Als we spreken over Slikkerveer in de jaren rond de Tweede Wereldoorlog dan begint het dorp met lintbebouwing bij de werf Gusto en langs de dijk tot aan het einde van de Kievitsweg. De Bovenringdijk en vanaf de dijk de straten Willemstraat Oranjestraat de Nassaustraat. Er zijn enige grote bedrijven, waar de meeste inwoners van Slikerveer werkzaam zijn. Dat zijn o.a. de scheepswerf werf Gusto, elektrotechnisch bedrijf Smit Slikkerveer, later Holec , scheepswerf De Groot & van Vliet en Sloepenwerf Bothof.
In neringdoenden in Bolnes is aangegeven, waarom er in die jaren vóór de AOW van Drees, zoveel kleine zelfstandigen waren. Beginnen we op de Bovenringdijk vanaf Bolnes : Den Hoed, timmerfabriek-trappenmakerij. De Kool, kruidenier. Reedijk, schilder. Jan van Vuren, textiel. Rietschoten, tabaksartikelen . Verschoor, kruidenier (later Arie Ros). W.Sloof, textiel. Jan Lodder, café. Bothof, sloepenmakerij. Gebr. Nugteren, kolenhandel. Wesbroek, tabakskruidenier. Gebr. Kerger, loodgieter. Buzink, slagerij. Jan Stam, kruidenier. Van Woerd, kruidenier. Hoorman, schoenmaker
En verder tot de Kievitsweg-stoep: Romein, loodgieter. De Waard, boekhandel. Arie Ouijn, tabaksartikelen. Pietersen, textielhandel en naaischool. Cees van Gemerden,schildersbedrijf annex drogisterij (in de oorlog kringhuis NSB-na de oorlog sanatorium (TBC). Jac Scheurwater, aardappel- groente- en fruithandel,Nico Kind, horlogemaker Rika Elderink, kruidenierswaren en klompenhandel, Dries Wols, wijnhandelaar. TeunStehouwer, werkplaats loodgieter. Van Loenen,kolenhandel. Fraanje, timmerbedrijf. Wim Lodder, elektricien.Kees van Wingerden,meubelhandel. Teun Stehouwer, sanitair. Jan Koster, brood en  banketbakker. Buijs, schoenmaker. Gerrit Aardoom, hovenier. Van der Velde, sloepenmaker.Stehouwer,geitenfokker. Egbert van Wingerden, verzekeringen. Siebel(gaper), drogist (later Jamin).Van Heteren, ijzerwaren.Adrie van Lint, loodgieter.
Benedenrijweg vanaf de Kievitsweg: Van Wijngaarden, timmerfabriek "De Kievit". Gerrit den Otter, kruidenier. Zabo, garage Ragom. Henk van der Linden, fietsenmaker (later in 1942 Jac Scheurwater - fruithandel). Gerrit Muilwijk, textielhandel . Van Gent, drukkerij. Velthuizen, schroevenfabriek. De Belder, kruidenier (later Floor Oskam - kaasboer). Maaskant, smederij. Lagendijk, bodedienst. Cees Brandt, tabaksartikelen. Muilwijk, tabaksartikelen. Fons de Boer, tabaksartikelen. Jan de Vries, garage. Dubbelman, kruidenier. Van Putten, bloemist.

Ger de Jong.

Vervolg Neringdoenden na de Tweede Wereldoorlog in Slikkerveer deel 2.