De vergeten werf deel 1

Scheepswerf Eikenaar werd later bekend als scheepswerf "Piet Hein".

SCHEEPSWERF J.EIJKENAAR TE SLIKKERVEER/BOLNES.

Tijdens naspeuringen in archieven en documenten kom je soms zaken tegen waarvan je denkt "dat kan toch niet waar zijn"; zo ging het ook met het volgende verhaal. Op zoek naar allerlei informatie over scheepswerven in onze gemeente kom ik opeens de naam van een mij onbekende werf tegen, te weten: Scheepswerf J. Eijkenaar, Slikkerveer/Bolnes.
Ik besloot om naar verdere gegevens over die werf op zoek te gaan. Dat viel hard tegen, want in eerste instantie kon ik niets vinden. Uiteindelijk was er één foto bij de Oudheidkamer waarbij de naam van die werf genoemd stond, met daarbij een kleine toelichting. Degene die de toelichting had geschreven was ene George Ross; helaas ontbrak zijn adres of telefoonnummer. Na veel speurwerk vond ik uiteindelijk ene G. Ross. "Op de gok" heb ik die benaderd met de vraag of hij wellicht de betreffende George Ross was die een foto van Scheepswerf Eijkenaar van enig commentaar had voorzien. En, ongelooflijk, hij was het inderdaad. Na wat e-mails waarin ik de reden van mijn zoektocht had uitgelegd, was dhr. Ross bereid om verdere informatie over die scheepswerf op papier te zetten. Hieronder volgt zijn verhaal over de Scheepswerf J. Eijkenaar te Slikkerveer/ Bolnes.

Ondanks het feit dat ik geen Eijkenaar ben (mijn moeder was dat wel), hebben mijn vrouw en ik sinds de jaren 80 van de vorige eeuw altijd belangstelling gehad voor genealogie en het in beeld brengen van de families Ross en Eijkenaar. Wat betreft de Scheepswerf J. Eijkenaar hier enige informatie: Uiteraard gaat aan het oprichten/stichten van een scheepswerf een geschiedenis vooraf:
Joseph Eijkenaar is in 1859 geboren te Kralingen waar zijn vader een smederij had. Het gezin verhuisde in 1869 naar de Stormpolder, in het huidige Krimpen aan den IJssel, waar zijn vader uit een min of meer failliete boedel een scheepswerfje had gekocht.
Toen Joseph 20 jaar was overleed zijn vader in 1880 op 55-jarige leeftijd. Zijn moeder heeft samen met Joseph en zijn twee broers deze werf nog een paar jaar voortgezet. Cornelis van der Giessen bood op een gegeven moment een dusdanig bedrag voor de werf dat moeder besloot de werf te verkopen; Joseph ging werken bij Bon en Mees te Rotterdam-Charlois.
Na enige omzwervingen werd Joseph in 1892 "baas" op de werf van A. van de Giessen in Krimpen, waar hij tot 1901 heeft gewerkt. Op 8 juli 1901 is het gezin verhuisd naar Slikkerveer waar Joseph "baas" kon worden op de werf van Wout Schram, gelegen aan de Noord. Ze gingen wonen aan de Muizenkade in Ridderkerk. In 1909 verkoopt Wout Schram zijn werf in Slikkerveer aan de scheepsbouwers Daniel de Groot en Anthonie van Vliet, om zelf in Bolnes een andere werf te kopen/stichten.
Naar zijn eigen zeggen begint Joseph in 1914 toch weer voor zichzelf op een stuk grond naast dat van zijn baas Schram, ongeveer ter hoogte van het Huys ten Donck. Op buitendijks land wordt een werf(je) gebouwd en aan de dijk laat hij een woonhuis bouwen voor het gezin. In 1919 wordt de werf verkocht aan de familie Schram die, naar men zegt, daarmee de gelegenheid kreeg hun bedrijf verder uit te breiden. Die werf stond inmiddels bekend als de N.V. Scheepwerven "Piet Hein".

Vervolg De vergeten werf deel 2.