Werkgroep Technische Zaken

Onderhoud gebouw

Het buitenonderhoud van ons gebouw wordt door de Gemeente Ridderkerk gedaan, waarover duidelijk afspraken zijn gemaakt.
Maar dat alleen is niet genoeg: ook een goed onderling contact voor het soepel oplossen van allerlei zaken is essentieel en dat overleg verloopt uitstekend.
Het gehele onderhoud binnen het gebouw voeren wij zelf uit. Hiervoor hebben we zelf een aantal vakmensen maar nieuwe aanwas is wel wenselijk.

Van de opbrengst van de RABO club actie willen we een fietsen stalling bouwen.

We hebben buiten een permanente tentoonstelling ingericht met oud tuingereedschap. Onder een pannenafdakje hangen spullen waarmee wij tegenwoordig niet meer mee werken. Er is een verklarende tekst bij gehangen.

Tuin

De Oudheidkamer heeft een prachtige grote tuin, die gedeeltelijk gesponsord en onderhouden wordt door Aardoom Hoveniers. Het groot onderhoud gebeurt door Aardoom terwijl voor het dagelijks onderhoud waaronder het sproeien van de tuin onze vrijwilligers een handje toesteken.

Schoonmaak

De schoonmaak van ons gebouw is in goede handen. Iedere week wordt er secuur schoongemaakt en volgens een rooster vinden ook extra werkzaamheden plaats door een schoonmaakbedrijf. Ook het ramen zemen buiten rondom wordt uitbesteed.

Energie

Het stroomverbruik in ons goed verlichte gebouw is flink afgenomen door montage van LED verlichting ook de tl is vervangen door LED. Het gasverbruik is wel hoog door de grote ruimten en omdat er het oude pand nauwelijks is geïsoleerd. Als er slechts één ruimte wordt gebruikt en daar een airco aanwezig is kunnen we die verwarmen met de airco. Dan hoeft dus niet het hele pand door de cv te worden verwarmd.

BHV/ARBO/EHBO

Je moet er niet aan denken dat er in de oudheidkamer brand uitbreekt. Er is veel hout aanwezig in het pand. Dus oefenen we regelmatig met de baliemedewerkers op brand blussen, EHBO en het ontruimen van het gebouw. We hebben ook een AED waar 17 personen een opleiding voor hebben gehad.
Van achter de balie kunnen we diverse ruimtes door middel van camera’s in de gaten houden. Ook buiten de openingstijden worden de beelden conform wetgeving bewaard.

De oudheidkamer is door de hellingbaan voor de entree en door de lift geheel toegankelijk voor rolstoelers.

Arie de Heer.

Foto's medewerkers werkgroep Technische Zaken