Praten met Hanny Boele deel 2

Mevr. Hanny Boele – Eschhauzier (1936 – 2003).

Wij kwamen aan in Amsterdam en zijn bij mijn grootmoeder in gaan wonen in Den Haag. Toen ving er vooral voor mijn zusje en mij een moeilijke tijd aan want ik was tien jaar en had nog nooit op school gezeten. Ik had een heleboel om in te halen, ik kon b.v. zelfs nog niet klokkijken. Wij hebben toen maanden bij een mevrouw privé-les gehad en in de zomer van ’46 mocht ik naar de vijfde klas, dat was niet gek, maar mijn zusje moest eigenlijk naar de eerste klas van de middelbare school maar dat was een te grote overgang dus die heeft de zevende klas gedaan. Toen heb ik drie jaar in Den Haag gewoond. Ik heb daar de lagere school afgemaakt en een jaar middelbare school. Toen is mijn moeder hertrouwd met een Amerikaan en gingen wij met haar mee naar Amerika.

Later, toen onze kinderen het huis uit waren ben ik mezelf pas in het verenigingsleven gaan storten. Dat ging heel snel; ik werd eerst in het bestuur gevraagd van een Amerikaanse club in Rotterdam, ik heb daar acht jaar een bestuurlijke functie gehad en sinds dit jaar ben ik daar ook voorzitter van. Anderhalf jaar geleden ben ik gevraagd voorzitter te worden van de Stichting Evenementen Ridderkerk en daarvoor was ik al een jaar werkzaam in de werkgroep Pinkstermarkt. Dat kost je veel tijd, maar je kunt het eigenlijk net zo druk hebben als je zelf wilt, maar ik vind het heel plezierig om al die evenementen mee te maken.

Ik heb erg veel respect voor de medewerkers van de werkgroep want die verzetten ontzettend veel werk. Eind vorig jaar ben ik benaderd door de voorzitter van de werkgroep om voorzitter te worden van de SER. Toen ben ik uit de werkgroep gegaan omdat ik vond dat ik dat niet allebei tegelijk kon doen dus ik ben voorzitter sinds november ’84. De SER bestaat uit verschillende werkgroepen; werkgroep Koninginnedag, Pinkstermarkt, de werkgroep vakantiebesteding en die bestaat weer uit; Jeugdland, Drie maal twee, pony rijden en vissen en dan voor aan het eind van het jaar de werkgroep St. Nicolaas.

Sinds kort hebben we de werkgroep Zomeravondconcerten die a.s. zomer van start gaan. We hebben een proefconcert gehad in september, dat is heel erg positief ontvangen en nu zijn er ongeveer zeven zomeravondconcerten gepland van juni t/m september. Ik heb afgelopen zomer meegefietst met drie maal twee en ik stond versteld van het werk dat de medewerkers allemaal verrichten, dat moet je gewoon meegemaakt hebben om dat te begrijpen. Er is eigenlijk één evenement dat eruit springt en dat is het Oranjeconcert. Dat vindt altijd plaats op Koninginnedag. Moet u zich voorstellen een grote sporthal met 600 muzikanten en koorleden onder leiding van een dirigent.

’t Is vier jaar geleden begonnen, toen werd Kaat Mossel opgevoerd. Twee jaar daarna was er een halve sporthal in gebruik en verleden jaar werd voor het eerst een soliste aangetrokken Marie Cecile Moerdijk. Dit jaar komt Thijs van Leer en na afloop krijgen alle mensen, de medewerkers en de gasten, een glaasje oranjebitter waarna we met z’n allen drinken op de gezondheid van de koningin. Ik hoop dat in de toekomst de Koningin ook eens naar Ridderkerk komt en op deze manier toegedronken wordt door de Ridderkerkers.

Teun Rijsdijk.