Joost van Beek als dirigent tijdens de jaarlijkse aubade in 1975.

Het programma "Praten met een Ridderkerker" van Radio Ridderkerk bestaat inmiddels zo'n dertig jaar. In dit populaire programma praat Ger Schilt een uur lang met een bekende en soms ook met een wat minder bekende Ridderkerker. De meeste opnames zijn bewaard gebleven en inmiddels gedigitaliseerd. Een uniek stukje gesproken Ridderkerkse geschiedenis kan op deze manier geraadpleegd worden door het nageslacht. Zo praatte Ger Schilt op 5 maart 1989 met de bekende Ridderkerkse dirigent Joost van Beek.
Joost van Beek werd in 1923 geboren in een huisje aan de Ringdijk vlakbij het Lekveer, maar verhuisde daarna al snel naar de Willemstraat. Zijn vader was ijzerwerkersbaas bij De Groot & van Vliet. Pa van Beek speelde tuba bij de Harmonie Slikkerveer en nam zoon Joost al heel jong mee naar de repetities van dit orkest. Muziek werd hem dus met de paplepel ingegeven. Joost ging naar de Nutsschool en zat daar meerdere jaren in de klas bij "mister" de Bilde. Evenals veel leeftijdgenoten dweepte hij met mister de Bilde. Dat was nog eens een schoolmeester! Die ging in die tijd al voetballen met de jongens bij OLIVIO bij de watertoren. Na de lagere school ging hij naar de Mulo bij "Pa" van Dijk. Daar was Joost wat minder positief over want toen zijn vader Van Dijk om advies vroeg wat er na de Mulo moest gebeuren, ontraadde deze een vervolgstudie in de muziek. Daar was geen boterham in te verdienen. Hij ging dus studeren voor boekhouder. Inmiddels was hij als jongste bediende aangenomen bij Boele en werkte daar op de verschillende administratieve afdelingen en leerde zo het hele bedrijf kennen. Voor zijn studie Engelse Handelscorrespondentie zakte hij op een half punt. Zijn vader had kennelijk medelijden met hem en Joost kreeg toestemming om voor dirigent te gaan studeren bij onder meer het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Na drie jaar mocht hij zich dirigent noemen. Tot die tijd mocht hij regelmatig de dirigent van De Harmonie Slikkerveer vervangen.

Boeleorkest.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog richtte hij bij Boele zijn eigen orkest op dat de prachtige naam "Het Lucht-alarmorkest" kreeg toebedeeld. Later is dit uitgegroeid tot het officiële Boeleorkest. In die tijd componeerde Joost het legendarisch liedje: "Het meisje op de bolder, bij Boele op de werf'. Hoe Joost zijn vrouw leerde kennen is een verhaal apart: Op een zondag wandelde hij met een vriend langs de Ringdijk en uit één van de huizen klonk prachtig gezang. Na enig speurwerk kwam hij er achter dat de stem toebehoorde aan Bep Simons.
Via-via wist hij haar over te halen om bij zijn band/orkest te komen zingen. En zo is het gekomen! Zij kregen een zoon en een dochter, die beiden de muzikale gaven van hun ouders bleken te bezitten.
Toen het bedrijf zo'n 1600 werknemers in dienst had vond directeur Geert Jan Boele het tijd dat de werf een PR functionaris kreeg en Joost, die het bedrijf op zijn duimpje kende, leek hem de geschikte man en werd daarvoor aangewezen. Uiteraard heeft Joost zich er middels verschillende studies in moeten bekwamen. Vele jaren was hij hierdoor het gezicht van het bedrijf Boele. Tijdens de neergang van de scheepswerven werd de functie in 1982 wegbezuinigd tot groot verdriet van Joost. Maar in de Ridderkerkse muziekwereld was en bleef hij actief. De muziekvereniging Excelsior, die vrijwel ter ziele was heeft hij opnieuw leven in geblazen en in 1947 werd hij aangesteld als dirigent van Ridderkerks Fanfare. Hij was nog niet eens gediplomeerd, want zijn diploma haalde hij in 1948. Ook heeft hij 32 jaar de Harmonie Oud Beijerland gedirigeerd en viel hij in bij vrijwel alle Ridderkerkse orkesten. Maar de meeste plaatsgenoten zullen zich hem herinneren als de dirigent van de oranjeconcerten en de jaarlijkse aubade.