Neringdoenden na de Tweede Wereldoorlog in Ridderkerk-Centrum deel 1

Ridderkerk was kort na 1945 nog klein, maar telde vele winkels.

Na de Tweede Wereldoorlog bestond Ridderkerk-centrum uit bewoning langs de Ringdijk, de Molendijk, de Mauritsweg tot de toen nog twee banen tellende verkeersweg naar Rotterdam, de Lagendijk eveneens tot de verkeersweg. Er waren nog veel boeren die de landbouw of veeteelt beoefenden, dus veel weilanden tussen Slikkerveer en Rijsoord. Ook voor deze "Terug in de tijd " maak ik wederom gebruik van de handgeschreven lijst die ik een vijf en twintig jaar geleden ontving van de inmiddels al vele jaren geleden overleden historicus Jan van der Es van de Stichting Oud Ridderkerk.
Waarom er zoveel kleine zelfstandigen waren is al uitgelegd in de eerder verschenen uitgaven van "terug in de tijd " over neringdoenden in Bolnes en Slikkerveer. Ook Ridderkerk-centrum kende een aantal grote bedrijven, waar veel inwoners van Ridderkerk werkten. Om enige grote te noemen: N.V. Machinefabriek, ijzer-, staal- en metaalgieterij Bakker & Co, die o.a. machines leverde aan de scheepsbouw, zoals drukpersen enz., N.V. Nederlandse Caoutchouc en Guttapercha-fabriek V.H. Bakker & Zoon. Beide ook wel "de harde Bakker" en "de zachte Bakker". Ook de bouwbedrijven Van Splunder en Fraanje waren belangrijke werkgevers.
Bovenringdijk vanaf stoep tot Kievitsweg:
 Heiltje IJsselsteyn, kruidenierswaren.Jan Belder, slagerij. GezinTaselaar, kruidenierswaren en 1 broer, beurtschipper. Jan Vlasblom, rijwielhandel. De Jong, galanterieën enz. de Kleine Bijenkorf. Jan den Otter, boekhandel. Verveer,groenten en fruit; later: Jan Verschoor-rijwielhandel, later: Andre Verhoeven-muziekhandel en boven deze winkel: depot van Stomerij Bierens. H. de Graaf, schoenwinkel (later A. van Wingerden, electriciën. W.G. Nugteren, bakkerij. Wed. Joose, tabaksartikelen en afhaaladres van straatfoto's. Wout van Straten, slagerij (later snackbar). Coöperatie, kruidenierswaren enz. filiaalhouder De Graaf. De Graaf, schoenhandel (later Andries Flach, drogisterij en later Viveen Naaimachinehandel). Jan Nieuwstraten, kapper. Jo Rijsdijk, slagerij. Hans Lodder, Radio Distributie. Wonder, textiel (later W.Put, textiel). Leen van der Sijde, meubelhandel. Isaak Nijman, herenmode-kleermakerij. Leen van Wingerden, houthandel. Roos, schildersbedrijf.
Benedenringdijk van dorp tot Kievitsweg:
Cor Advocaat, café annex wijnhandel. Gebr. Verveer, aardappel-, groente- en fruithandel. Pleun van der Steen, klompenmaker. Stolk, hoefijzer- en kachelsmederij . Jan Ooms, boerderij. Lems, bodedienst. Gerrit Visser, bloemist. A. Hekke, brood en banket. Postkantoor. Jan Huizer, boekhandel. Willem van de Weiden, oliehandel (petroleum). Ippel, kuip- en vatenmaker (later Daan de Ruiter en Freek de Zeeuw, bodedienst). Cees Groenen-boom, boer. Bas Groenenboom, boer.
PatrimoniumWoning Stichting:,
Cees Borsje, schilder en later kruidenier. Jan Huizer, boekhandel in zijn voorkamer. Rottier, kleermaker. Lagendijk, schoenmaker.
Dr. Kuyperstraat:
Johan van Galen, kruidenier.
Bovenmolendijk:
Gebr. Simons, bakkerij. Garage Ragom, busgarage (later Stalhouderij Gerrit Nugteren), Cees van Driel, electriciën. Den Beste, kruidenier. Rotterdamse Bank, directeur Van Drunen (later Den Beste, kruidenier en daarna van Zessen, kruidenier). Visser, aardappel-, groente- en fruithandel (later Lies den Ouden, vishandel en Van Wijnen). Roos, timmerman (later Ippel, kuipenmaker en speelgoed en daarna Gebr. Pols, timmerwerken). Simons, café en dansgelegenheid (later J. Punt). W. de Wijn, arts. W. van de Griend, slagerij. Aart Bendeler, melkhandel (daarna G. den Hoed, groentehandel). Bakker, staalgieterij. Baas, schoenmaker. Jan de Snoo, lorreboer. Lucas, vrachtrijder (later A.Hak, transport). Kees Klok, melkboer (later Schouten, melkboer). Hans van Driel, kruidenier en visboer. San van der Kolk, koffie en theehandel. Kranendonk, molenaar en meelhandel.

Ger de Jong

20-04-2017.

Vervolg Neringdoenden na de Tweede Wereldoorlog in Ridderkerk-Centrum deel 2.