Molendijk

Ditmaal een fraaie foto uit het archief van de Stichting Oud Ridderkerk van de Molendijk. We bevinden ons op deze opname uit ongeveer 1920 aan het einde van de Havenstraat. Rechts ziet u de „tentwagen" van de dokter die hier zijn praktijk gevestigd had. Dokter Pieter Elisa van Es kocht het huis op de 28ste van de Sprokkelmaand (Februari) van het jaar 1811 en vestigde zich hier als arts.

Tot op de dag van vandaag is het pand als dokterspraktijk in gebruik geweest en werd achtereenvolgens bewoond door de artsen Pieter Elisa van Es, Bernard Bos, Christer Albertus Bos, Johannes Marie Langeveld, Christophorus Nijkamp, Cornelis Kruyt, Willem de Wijn en heden ten dage Wouter van Gelder.

Tegenover het doktershuis het zogenaamde „Polderhuis", waar het polderbestuur van ouds zijn vergaderingen hield. De eigenaar verhuurde de lokaliteiten voor verschillende doeleinden. Ook de gemeenteraad hield hier zijn vergaderingen, totdat het gemeentehuis aan de Lagendijk in gebruik genomen kon worden.

Hetzelfde gebouw, maar enkele malen verbouwd en gemoderniseerd is nu in gebruik als „zalencentrum" en restaurant van de Heren W. en J. Punt. Het polderbestuur maakt nog steeds gebruik van deze lokaliteit. Het zou leuk zijn als de personen op deze foto middels dit nostalgisch tintje herkend werden.

Dit artikeltje verscheen in De Waalpost van 15 juli 1992 in de rubriek “Een vleugje Nostalgie”