Joodse inwoners van Ridderkerk

Els de Winter overhandigde het eerste boekje aan Elisabeth Stranders.

De 85-jarige mevrouw Elisabeth Stranders heeft op 12 april het eerste exemplaar van het 66ste boekje in de historische reeks van Stichting Oud Ridderkerk in ontvangst genomen uit handen van de samenstelster Els de Winter. Elisabeth Stranders is de kleindochter van slager Stranders die gevestigd was aan de Benedenrijweg nr. 9 (nu), vlakbij de Kerksingel in Ridderkerk.
Omstreeks 1908 werd voor de deur van de slijterij van Adriaan Geerts en de slagerij van Stranders een foto gemaakt. Slager Benjamin Jozeph Stranders, zijn vrouw Elizabeth van Straaten en hun kinderen Nathan, Hartog, Samuel en Elizabeth zijn op de foto te vinden. In 1921 verhuisden Benjamin Jozeph en zijn vrouw naar Den Haag. Daar werd weer een koosjere slagerij geopend. De Tweede Wereldoorlog heeft de familie Stranders zwaar getroffen. Benjamin Jozeph overleed na een lang ziekbed op 25 mei 1941 in Den Haag. Alleen zijn zoon Nathan en Elisabeth de dochter van zijn zoon Hartog, overleefden de oorlog. Elisabeth had kunnen onderduiken. Na de oorlog behaalde ze het diploma gymnasium en studeerde in Leiden Nederlandse taal en letterkunde. Ze werd moeder van een zoon en twee dochters.

Synagoge.

Het huis van haar grootouders aan de Benedenrijweg heeft zij enkele malen bezocht. Zij werd dan door de familie Van der Linde hartelijk ontvangen. Enige maanden geleden bracht ze ook een bezoek aan de Oudheidkamer. Dat gaf de gelegenheid contact met haar op te nemen.
Boven de slagerij en het woonhuis aan de Benedenrijweg bevond zich de synagoge van Ridderkerk. Joodse families uit Ridderkerk en de omliggende dorpen hebben deze synagoge jarenlang bezocht. Toen er te weinig leden overbleven werd het gebedshuis gesloten. De kroonluchter met een inscriptie in het Hebreeuws werd in 1932 op een veiling in Dordrecht verkocht, maar keerde gelukkig naar Ridderkerk terug. In het boekje is een foto van de kroonluchter opgenomen.
Dit boekje over de joodse inwoners van Ridderkerk werd geschreven naar aanleiding van het plaatsen van vier Stolpersteine in 2016 in Ridderkerk-Oostendam. Bezoekers vroegen toen of er niet meer joodse gezinnen in Ridderkerk hebben gewoond. Het boekje geeft een antwoord op deze vraag.

Stolpersteine.

De Stolpersteine liggen voor het huis waar slager Abraham den Hartog met zijn twee dochters en een zoon woonde toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Dirk Haksteeg herinnerde zich de familie nog goed in 2003. Pas 60 jaar na hun dood werd met het plaatsen van de notenboom aan de Jhr. van Karnebeekweg en het verschijnen van het door Janneke de Moei geschreven boek In het net gevangen, duidelijk wat er in de oorlog met de familie gebeurd was.
Het was Marcus den Hartog, de grootvader van slager Abraham den Hartog in Oostendam, die in 1865 de slagerij en het woonhuis aan de Benedenrijweg had gekocht. Een dochter van Marcus trouwde met Nathan Stranders die in Amsterdam was geboren. Zo werden de families Den Hartog en Stranders verbonden. Met het huwelijk van zijn zoon Benjamin Jozeph werd de band met de familie Van Straaten versterkt.