Groep mensen voor bakkerskar

Op zoek naar foto's voor de tentoonstelling die in november 2013 over de ambulante handel in Ridderkerk wordt gehouden, kwam deze foto tevoorschijn.

Behalve het kleine meisje kijkt iedereen naar de fotograaf. Is de moed hem in de schoenen gezakt? Heeft hij daarom zijn schoenen maar uitgetrokken?

Wie zijn al die mensen die zo braaf poseren? De mensen links zien er anders uit dan degenen op de rechterkant van de foto. We zien petten en een hoed, haar in een knotje en in model geknipt, werkkleding en een japon en een pak, schoenen en klompen. Wat is er veel te zien op deze foto! Elke vrouw draagt minstens een heel brood. Is dat voor één dag? Wat een grote strikken hebben de meisjes in hun haar. De taille van de meisjesjurkjes is verlaagd. De jongetjes dragen een matrozenpakje. Helemaal rechts is nog een stukje van een man te zien. Wat een grote lap heeft hij op zijn jasje! Er staan ook nog twee honden op de foto. De weg is niet bestraat zo te zien. Het is lekker weer.
Terug naar de bakkerskar. Is dit een elektrische kar? De ruit geeft ons nog een raadseltje op: ELECTR BROOD (BANKET? BESCHUIT?) BAKKER H(EN?DR(IX?) .

Wie kan ons meer vertellen over deze foto? Wie staan erop? Wanneer is hij gemaakt? Waar is hij gemaakt en door wie?

Els de Winter.