Een motorjacht voor de Sjah van Perzië deel 1

De veelbesproken Chasevar in aanbouw

Het is in de dertiger jaren van de vorige eeuw dat de Nederlandse scheepsbouw kreeg te maken met de gevolgen van de beurskrach van oktober 1929 in Wallstreet New York in de Verenigde Staten. De plotselinge ineenstorting van de aandelenkoersen veroorzaakte een wereldwijde crisis. Reders en andere grote bedrijven stopten met het geven van orders en ook de Nederlandse scheepsbouw had daaronder te lijden. Werven moesten mensen naar huis sturen omdat er geen werk was. Maar Boele's Scheepswerven en Machinefabriek B .V. in Bolnes kreeg in 1935 de opdracht voor de bouw van een motorjacht voor de Sjah van Perzië, Zijne Keizerlijke Hoogheid Reza Paklavi. (Perzië heet vanaf 1935 Iran).
Hoe kwam de opdracht tot stand? De in 1925 aangetreden sjah had zich tot taak gesteld om Perzië in snel tempo te moderniseren. De industrialisering werd in gang gebracht en als onderdeel daarvan moesten grote havenwerken worden uitgevoerd. Nederland had toen al op dat gebied wereldfaam en het grote havenkarwei werd toegewezen aan de Nederlandse Maatschappij voor Havenwerken N.V. te Amsterdam. De sjah was zeer tevreden met het uitgevoerde werk en besloot voor privé-gebruik een jacht aan te schaffen en dat moest dan in Nederland gebouwd worden.
Hij wist van de hoge kwaliteit en handhaving van levertijden van de Nederlandse scheepsbouwers. Door de eerder genoemde Nederlandse Maatschappij voor Havenwerken werd het ontwerp toevertrouwd aan het Technisch Bureau voor Scheepsbouw H.W. de Voogt te Haarlem. In september 1935 begonnen de besprekingen en enige maanden later werd op 9 december 1935 het contract getekend. De opdracht hield tevens in dat er slechts een half jaar beschikbaar was om de bouw te voltooien. De afmetingen van het motorjacht waren, lengte 54,30 meter, breedte 7,80 meter en de holte van 5,00 meter De diepgang bedroeg 3,20 meter. De voortstuwing bestond uit 2 stuks Stork Dieselmotoren die het schip een snelheid moesten geven van 26,5 kilometer per uur. In het zomerseizoen moest het jacht worden geleverd.
Duurste van het duurste
Het moest een jacht worden, waarin alleen het duurste van het duurste moest worden gekozen en binnen de scheepswanden het meeste luxe interieur. Voor de 12-koppige bemanning werden prima hutten met zit-eetkamer en badruimte ingericht. Het achterschip was gereserveerd voor gasten en het gevolg van de sjah. Daarin bevonden zich onder meer de zit-eetsalon, betimmerd met blank gespoten eikenhout. Luxe tafels en stoelen, boekenkasten, schrijfbureau, dressoir, badkamers met koud en warm stromend water, centrale verwarming enz. Het verblijf van de sjah was het toppunt van weelderigheid. Boven een brede schouw met open haard en elektrisch schijnvuur hing een geschilderd portret van Zijne Bijschrift foto  Keizerlijke Hoogheid. Er werd veel teakhout en marmer in de betimmering verwerkt. De timmerlieden hebben een  prachtig staaltje vakmanschap getoond met het maken van de inrichting zoals de kooien, kasten, bureaus boekenkasten enz. In samenwerking met het Technisch Bureau voor scheepsbouw.. werden op de tekenkamers scheepsbouw en machinebouw de bouwtekeningen vervaardigd.
Omdat de levertijd zeer kort was hierbij een tijdoverzicht van de bouw:
Eerste materiaal aan de werf 10 januari 1935 eerste kielplaat gelegd 8 januari 1936
- eerste spant geplaatst 23 januari 1936 - huidbeplating gereed 16 maart 1936 - motoren geplaatst 20 mei 1936- stapelloop 17 juni 1936 -gemeerd proefdraaien 24 juni 1936 en proeftocht op 01 juli 1936.

Vervolg Een motorjacht voor de Sjah van Perzië deel 2.