Een adelaar aan de Kerksingel 11

Deze uit hout gesneden vogel is +/- 25 cm hoog.

Enige tijd terug belde Cor Vlegaard, altijd geïnteresseerd in alles wat met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft,me op met de mededeingdat aan het huis van de heer Nobel aan de Kerksingel 11 nog steeds een uit hout gesneden adelaar bevestigd is. Die zou daar tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn aangebracht en is vanaf de straatkant niet te zien. Op 25 mei staan we voor de houten daklijst aan de zijkant van het monumentale huis van de heer Nobel. Boven een ornament is de adelaar zichtbaar. Het is een amateuristisch gesneden roofvogel, bruin met rode poten, staande met de vleugels wijd uitgespreid, ongeveer 25 cm hoog. Hoe is die daar gekomen? Het verhaal doet de ronde dat tijdens de Tweede Wereldoorlog een Duitse officier het stukje huisvlijt heeft vervaardigd. Was het een van de officieren die in die periode in het huis ingekwartierd was? Deed het huis ook dienst als bijgebouw voor de distributiedienst die toen onder leiding stond van NSB'er Cornelis Polderman? Het hoofdgebouw van de distributiedienst was gevestigd in gebouw Obadja. Dat ligt op een steenworp afstand van het huis. Op de foto is rechts een kleine uitbouw aan het huis te zien. Zou dat de plaats kunnen zijn waar de Ridderkerkers tijdens de bezettingsjaren hun distributiebonnen moesten halen?
Dit zijn allemaal veronderstellingen. Over de adelaar en het gebruik van het huis van de heer Nobel tijdens de oorlog is ons niets bekend. Ook in het boek Ridderkerk en de Tweede Wereldoorlog, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de distributiedienst en de rol van Polderman, is daarover niets te vinden. Onze hoop is gevestigd op U, Ridderkerkers, die daar meer over kunt vertellen.

Onder de dakrand van de woning aan de Kerksingel 11 zit al jaren een houten adelaar.